Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mawe85

Evinrude 30hk går dåligt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick problem med min Evinrude 30hk från 1991 när jag var ute på havet i helgen. Har gått klockrent under hela sommaren men när vi skulle hem så startade den två gånger för att dö direkt när man skulle lägga i växel och därefter fick jag ro in till grannhamnen och sedan dra upp båten. 

 

Saker jag konstaterat idag:

- Den går att starta efter ett par försök (tidigare startade den alltid direkt)

- 7,5 bar i komp på båda cylindrarna. 
- Den har gnista på båda stiften. 
- Startmotorn går runt men aningen trögare i början än tidigare. 
- Inget skit i filtret. 
- Förgasaren har jag rengjort och den har ny bensin. 
- Så fort jag tar bort handgasen så dör den. 


Två saker som jag har misstankar kring:
- Jag tycker att handgasen beter sig onormalt då den hoppar när man vrider på nyckeln. Har den inte gjort innan. 
- Det kommer ett klickande ljud från svänghjulet när jag vrider runt motorn för hand. Se video. Är det ett normalt ljud?

 

Kan något under svänghjulet gått isönder? Kan magneterna släppt?


Jag upplevde också att motorn tickade när jag fick igång den på land vilket jag inte hört förut vill jag minnas. 

Tips, idéer på var jag kan felsöka?

 

Se youtube videos. 
 

 

//Martin

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så ska det inte låta tycker jag.

 

När du gasar på från tomgång med en utombordare som denna sker följande i denna ordning.

 

1. Tomgång: Tändpunkt ca 0 grader, dvs vid övre dödläge (ÖD) 

2. Tändpunkten flyttas tidigare,  tändplattan under svänghjulet vrids moturs (varvet ökar)

3. Tändpunkten har nått det läge där gasspjällen börjar öppna ( ibland kallad pickup). Det brukar finnas en kam kopplad till tändplattan som puttar på liten rulle som är fäst vid axeln till gasspjällen. Tändpunkt ca 8 grader Före ÖD

4. Tändförställningen ökar samtidigt som spjällen öppnar mer tills tändpunkten når sitt maximum ca 27 grader FÖD.

5. Tändpunkten fast vid ca 27 grader, men gassjällen fortsätter öppnas tills full gas nås.

 

Viktigt: Oavsett om gasen skötts med ett gashandtag eller reglage, så är denna gas kopplad till tändplattan och endast indirekt till spjällen på förgasarna. Jag tror att något hänt med tändplattan, kanske saknas t.ex. någon slags returfjäder eller så har någon länkarm lossnat.

 

OBS! Börja inte i detta lägge att skruva för att ställa in tändning eller förgasare. Jag tror du har ett generalknas som löser alla problem när det väl fixats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Låter som att jag borde börja med att ta av svänghjulet då det verkar något knas med timingen som du skriver. Det klickande ljudet kan jag härleda till att det kommer under svänghjulet med hjälp av stetoskop. 
 

Återkommer när svänghjulet är av. 
 

Trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...