Pebiloma 0 Postad 10 Augusti , 2020 Hej! Jag har en Mercury F50 som jag har problem med oljeläckage på! Har noterat när jag lägger till på båtplatsen att det är en oljering runt motorn. När jag tiltar upp motorn ser jag hur det droppar motorolja. Troligtvis läckage i botten på motorn av någon tätning och oljan som rinner ner och läcker ut. Alla pluggar är ok och inget läckage från riggen utan det kommer uppifrån! Se bifogad bild! Någon som har något tips på fel/ åtgärd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 10 Augusti , 2020 Det kan vara motorolja, troligast, eller växelhusolja. Det har hänt mig vid några tillfällen att jag vid oljebyte sölat motorolja utanför påfyllningshålet och den rinner sedan ut längre ner på riggen. Ta av kåpan och kolla om du har olja längst ner. Kolla sedan om skruven till påfyllningen och oljestickan sitter rätt och inte läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pebiloma 0 Postad 10 Augusti , 2020 Tack för tipsen, skall kolla ikväll! Det är utan tvekan motorolja som kommer! Ska även undersöka om det kommer olja ut när jag kör dvs när motorn är i nertiltat läge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pebiloma 0 Postad 17 Augusti , 2020 Hej! jag har haft av kåpan och gått igenom i princip allt under motorkåpan och där finns inget oljesöl alls! Varken påfyllningen eller oljestickan har läckt olja! Verkar mer troligt att det är växelhuset men hur kan oljan rinna ut ovanför..? Någon som har fler tips..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smitay 0 Postad 25 Maj , 2023 Hej! Har samma problem med min Mercury 50hk 4t, är problemet löst? Vad var det isf :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pebiloma 0 Postad 26 Maj , 2023 Hej! Lämnade in den på verkstad till slut som konstaterade att det var motorolja som läckte ut i botten av motorn dvs packningen/ tätningen mellan motorblocket och själva ramen/stativet. Går att åtgärda genom att lyfta upp själva motorblocket o byta tätning i botten. Verkstadfen ansåg inte att det var ekonomiskt försvarbart o göra utan fick rådet att köra vidare o ha med olja i båten. Det är så otroligt små mängder så jag har aldrig behövt fylla på och nu vet jag dessutom var problemet kommer ifrån. Blir det inte värre kommer jag inte att göra något! I annat fall får det bli ett vinterprojekt i garaget!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pebiloma 0 Postad 15 Augusti , 2023 Hej! Jag har kört vidare med mitt läckage men nu rinner det ordentligt när jag tiltar upp motorn så jag känner att jag behöver åtgärda det! Har du "Smitay" åtgärdat något på din och fler tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser