Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
bsundberg

Hjälp !! D4 Motorhaveri med oljetapp och grårök

Rekommendera Poster

23 timmar sedan skrev bsundberg:

Har en mekaniker som är otroligt kunnig på lastbilsmotorer. Han menar att han troligen kan byta kolvar och spridare mm (om väggarna är felfria). Behöver såklart först titta i motorn med kamera för att ser hur kolvarna och väggarna är ut. Han är sjukt kunnig och dessutom en mycket nära vän som jag lita på till 100%, så jag lutar åt att lyfta ut motorn och lämna den till honom för kolvbylten mm. Blir billigare :). 

 

Ska få en offert från marinan, det blir intressant som jämförelse. 

Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. 

 

Fått pris på jobbet nu, 285tkr, alla priser inkl moms. 

 

200tkr - Nytt block (longblock), nya spridare alla packningar mm. 

80tkr - båtlyft, montera av/på drev, lyfta i/ur motor, överflytt motordelar, uppställning. 

 

Rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Vad har du för båt?

Galeon 390 fly 2007, drev.

Redigerad av bsundberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bsundberg:

Uppdatering. 

 

Fått pris på jobbet nu, 285tkr, alla priser inkl moms. 

 

200tkr - Nytt block (longblock), nya spridare alla packningar mm. 

80tkr - båtlyft, montera av/på drev, lyfta i/ur motor, överflytt motordelar, uppställning. 

 

Rimligt?

Frågar du mig så tycker jag det är hutlöst!!! Över en kvartsmiljon, för en reparation, detta måste gå att göra betydligt billigare. Det sorgliga i sammanhanget är att du har en lika motor bredvid. Hur många timmar är det på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MartinA:

”Kossor” (Peter) du har fel när du påstår att man måste byta motorblocken på D4/D6 eftersom det inte finns överdimensionskolvar. SLP i Norsborg erbjuder kolvsatser till D4/D6 och ett hundratal av dessa motorer är redan renoverade med SLP’s överdimensionskolvar.

Men det är ju toppen att det kommit överdimensionskolvar, lättar upp plånboken för många. Det tråkiga är ju att VP ej tillhandahåller dem, och en penta verkstad stoppar bara in originaldelar för att de ska kunna ge garanti på jobbet. Så fortfarande så finns ju inga kolvar att tillgå original vad jag kan förstå eller har det hänt något där med? Kul iaf att du kom med den infon för då kan icke certifierade få tag på kolvar och spara många sköna kronor till lidande penta ägare när motorn ger upp. Tack för infon Martin👍 Men tanken slår mig om det är som du skriver att ett hundratal motorer redan blivit renoverade med liknande typ av skador, det borgar ju för att kvaliteten på motorn inte är det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig...

 

Personligen skulle jag aldrig betala detta.

 

Nu vet ju ingen här om du kan skruva själv, billigare blir det isåfall. Borde gå att hitta ett billigare block och flytta över allt själv om man har kunskapen och framförallt tiden.

 

Säger det igen, skulle aldrig köpa en båt med VP i hela mitt liv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bsundberg:

Uppdatering. 

 

Fått pris på jobbet nu, 285tkr, alla priser inkl moms. 

 

200tkr - Nytt block (longblock), nya spridare alla packningar mm. 

80tkr - båtlyft, montera av/på drev, lyfta i/ur motor, överflytt motordelar, uppställning. 

 

Rimligt?

Efter att ha läst hela tråden tänker jag på alternativet med överdim.kolvar och lastbilsmeken du hade kontakt med.

 

I min värld med det som hittills framkommit borde det kunna vara en framkomlig väg.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bsundberg:

Uppdatering. 

 

Fått pris på jobbet nu, 285tkr, alla priser inkl moms. 

 

200tkr - Nytt block (longblock), nya spridare alla packningar mm. 

80tkr - båtlyft, montera av/på drev, lyfta i/ur motor, överflytt motordelar, uppställning. 

 

Rimligt?

Jag skulle begära en offert från en lastbilsfirma och jämföra med. Alternativt trycka ner priset mha lastbilsfirman. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att komma åt maskinen? Går den att lyfta ut?

 

På min gamla båt fick svetsa upp ett hål i skrovet och plocka in den nya maskinen den vägen.

 

as.JPG

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kontakta några andra firmor imorgon för att få en jämförelse.

 

Har i stort två alternativ;

1 pröjsa för hela jobbet på en penta-verkstad - 200 - 285tkr (snabbt och enkelt) 

2 göra jobbet med hjälp av kunniga vänner, begagnat block och allt jobb med att lyfta ut och in motorn - 100tkr (tar tid och huvudvärk)

 

Funderar......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said:

Hur svårt är det att komma åt maskinen? Går den att lyfta ut?

 

På min gamla båt fick svetsa upp ett hål i skrovet och plocka in den nya maskinen den vägen.

 

as.JPG

Går typ att lyfta ut. Behöver lossa teaken i cockpit och skriv loss golvet. Inte så svårt. Det jobbiga är att sen lyfta ut motorn (flybridge).

 

Dessutom vet jag inte om jag kan lyfta ut motorn utan torrsättning och avmontering av drev. 

 

Nån som känner tille Detta på D4 med DPH drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på forum och med andra (gärna utländska) hur motorn lämpligast lyfts ur - om det inte är uppenbart. Att koppla bort och lyfta ur är inte så besvärligt, bara det finns en lämplig väg ut och något att lyfta med.

 

Bytte ju motor på min båt häromåret, och även om jag har underbart åtkomligt maskinrum så är takutsticket i vägen för att kunna lyfta rakt upp. Men gjorde då en rejäl träbock som löpte via hjul grensle på två reglar på akterdäcket, och spelade upp motorn från sin bädd med kättingspel som satt i bockens topp. Rullade hela paketet hängande i träbocken på hjul så det gick fritt för takutsticket och lyfte sedan alltihop med en elektrisk vinsch i taket. Den nya motorn åkte i på samma sätt fast tvärtom (Yanmar-sexa med backslag, 315hk). Åkte året efter på att lyfta upp motorn igen för att göra om motorbädden så de rätta tassarna fick plats, så det var tur att bocken inte slängts. Allt finns f.ö. i "Dagbok" på min hemsida.

 

Vad vill jag säga med detta ?  Jo, att det inte är svårt om man skruvat lite innan och är noga med dokumentationen. Ta foto med mobilen hur allt satt t ex. Att sedan renovera/riva motorn är inte mer avancerat än på en liten motor, det är bara fler av allt och större/tyngre.

 

Men innan du planerar att lyfta ur den - sikta på att demontera toppen där den sitter. Borde vara åtkomligt. Då kan du sannolikt se vad felet är och ta vidare beslut därifrån. Och behöver den då lyftas ur är den både något lättare, mindre och jobbet att ta bort toppen är ju inte ogjort.

Ett tips när man tar bort topplocksbultarna som kan sitta (skall sitta) djuriskt hårt på de flesta stora dieslar är att köra med t ex en elektrisk mutterknackare. Det brukar dessutom vara många (på en TAMD41 jag hjälpte till att renovera tror jag vi plockad 27 st) så man blir rejält mör annars. Men använd den bara vid demontering, vid återmontering är det ytterst noga att dra med rätt moment i flera steg och inte minst i rätt ordning. Till det duger bara en bra momentnyckel.

 

Tänk på vad pengar du kan spara om du gör en stor del av jobbet själv !

 

Edit: I ditt fall kanske du måste lyfta i två steg - först upp på akterdäck (typ med en konstruktion a la min "bock") och därifrån ta ut den från sidan eller aktern. En lastmaskin med gafflar kan lösa det sistnämnda.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bsundberg:

Går typ att lyfta ut. Behöver lossa teaken i cockpit och skriv loss golvet. Inte så svårt. Det jobbiga är att sen lyfta ut motorn (flybridge).

 

Dessutom vet jag inte om jag kan lyfta ut motorn utan torrsättning och avmontering av drev. 

 

Nån som känner tille Detta på D4 med DPH drev?

Du måste torrsätta, lyftet kan du ta ut en kranbil och utföra med. Kolla runt på marinorna finns lastbilar med fina kranar som lyfter ut motorer till en fördelaktig kostnad. Att plocka ur motorn är inget hästjobb, de fixar du tillsammans med någon kunnig. Du vet inte än hur skadat block och lopp är ännu har du tur har det klarat sig, då pratar vi helt andra kostnader. Har du råd och gott ställt så är ju det enklaste att lämna båten och hämta den fix färdig. Sen har du ju som sagt en lika till. Läser man Martins inlägg om hundratalet motorer som fått nya kolvar undrar man ju. Är blocket skadat borra då och stoppa in nya kolvar det blir billigast i längden. Vill du skruva så kommer du lära dig enormt mycket bra kunskaper att ha i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet, vad kan det landa på om man lämnar in D4 blocket för bearbetning och sedan köpa Ö.D kolvar tro?

 

Vill minnas att Motormekano i Nyköping tog 27.000kr exklusiv moms när jag gjorde i ordning en 5.7 V8 GM för några år sedan. Då med balanserad och nyslipad vev, strokad block, nya lager, och nya kolvar som även dom blev viktade samt stakar.

 

Tänkte att det kan väl inte bli så mycket dyrare med en D4, om nu inte delarna är sjukt dyra. GMs delar känner väl dom flesta till att dom är nästan gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Av ren nyfikenhet, vad kan det landa på om man lämnar in D4 blocket för bearbetning och sedan köpa Ö.D kolvar tro?

 

Vill minnas att Motormekano i Nyköping tog 27.000kr exklusiv moms när jag gjorde i ordning en 5.7 V8 GM för några år sedan. Då med balanserad och nyslipad vev, strokad block, nya lager, och nya kolvar som även dom blev viktade samt stakar.

 

Tänkte att det kan väl inte bli så mycket dyrare med en D4, om nu inte delarna är sjukt dyra. GMs delar känner väl dom flesta till att dom är nästan gratis.

Vet inte om jag tycker grejerna är gratis till dessa maskiner heller längre, hjälpte en kompis byta bränslepump på en 7,4 nyss. Pumpen kostade 2600:- å det var dyrt tycker jag, när den skulle monteras visade det sig att huset var slut, denna pumpen drivs av sjövatten pumpen. Och huset var slut i den, sjövattenpumpen gick på 7500:- så totalt 10 tusen för en sådan simpel konstruktion. Nästan VP priser. Men tråden handlar om D4 a ras nu så jag ber om ursäkt för urspårningen. Men som du säger P-flink det måste bli betydligt billigare att köra borrning med nya kolvar jämfört med 200 tusen för ett longblock.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bsundberg:

Uppdatering. 

 

Fått pris på jobbet nu, 285tkr, alla priser inkl moms. 

 

200tkr - Nytt block (longblock), nya spridare alla packningar mm. 

80tkr - båtlyft, montera av/på drev, lyfta i/ur motor, överflytt motordelar, uppställning. 

 

Rimligt?

Du har ingen maskinskada på försäkringen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT... 

 

Som pensionär behöver jag hålla i plånboken. 

 

Boningshuset behövde nytt tak. Frågade runt vad olika firmor skulle ha, för material och arbete. Hamnade på 250 - 300 000 kr. Max 2 veckor. 

 

Tid har jag gott om. Köpte allt material och tog hjälp av en vän, som visade mig. 

 

Har aldrig tidigare haft så bra betalt, som nu. Sparar 2/3 av kostnaden, med lite engagemang. 

 

BT

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är självklart med på att det blir rejält billigare att göra jobbet själv (tack för tips om blocket på blocket). Jag har ju vänner jag litar på som kan mecka. 

 

Det största krånglet är väl att jag behöver ta loss drevet innan motorlyft, alltså måste jag torrsätta båten först. Kranen på klubben klarar inte min båt så jag behöver ta dit en mobilkran.

Med torrsatt båt (60cm bockar) blir det väldigt högt upp för själva motorlyftet så jag behöver fundera på om traktorn på klubben kan lyfta motorn så högt upp tänker jag. 

 

Jag kommer fundera några dagar och snacka med andra penta-verkstäder för att se om jag kan få ner priset. Garanti, tid och huvudvärk blir ju bättre för mig i det fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver ju inte vara det värsta som hänt. 

Men oavsett om du lyfter ur motorn, så helrenovera med nya lager, slipade ventiler, frästa säten e t c. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inget från Berntsen. Är i efterhand glad att han aldrig hörde av sig tillbaka när jag skulle byta motor.

Sök på honom så förstår du. Se även ARN svarta listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev micke_102:

Du har ingen maskinskada på försäkringen? 

Nej det hade han inte. Lessons learned

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bsundberg:

Jag är självklart med på att det blir rejält billigare att göra jobbet själv (tack för tips om blocket på blocket). Jag har ju vänner jag litar på som kan mecka.

Ha inga affärer med Arild Berntsen

https://www.allabolag.se/5569770125/berntsen-maskin-ab

 

Han har under ett antal år (!) även struntat i att lämna vettig redovisning för företaget så nu i vintras tröttnade Skatteverket och drog in hans F-skattsedel. Även hans enskilda firma Berntsen Marin har blivit av med F-skatten.

 

Han är inte bara i blåsväder hos myndigheter och utmätningsföreläggande hos KFM, han har också gjort upprepade besök på ARN:s Svarta Lista som sagt. Ändå tillåts han annonsera friskt på Blocket, och kör "företaget" vidare som om inga problem fanns.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/12/2020 at 5:31 AM, micke_102 said:

Du har ingen maskinskada på försäkringen? 

Nej tyvärr, motorerna är från 2006, båten levererades 2007 så den 12-åriga maskinskadeförsäkring jag hade gick ut förra året. Jag antar att försäkringsbolaget inte skulle vilja ta kostnaden i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bsundberg:

Nej tyvärr, motorerna är från 2006, båten levererades 2007 så den 12-åriga maskinskadeförsäkring jag hade gick ut förra året. Jag antar att försäkringsbolaget inte skulle vilja ta kostnaden i år. 

Hur går det för dig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst en del på nätet i olika utlänska forum och det är tydligen ganska vanligt på både D4 och D6 med "Piston cracked". 

 

Ang orsak till detta verkar vara detta fel, symptom (jag är ingen expert alls med tänker det för trådens skull är intressant att diskutera dessa punkter. 

- Överfylld olja i motorn

- Överansträngning av motorn (tung båt, fel proppar)

- Höga EGT värden (en följd av överansträngning)

- Dåliga spridare

- Vatten i bränsle

 

Hur undviker man då detta, mina tankar:

+ Överfyll INTE!!!

+ Gör oljeanalys efter 30 timmars körning/oljebyte (höga halter aluminium = farligt/dåliga spridare)

+ Säkerställ att EVC fungerar (att EVC bevakar EGT värden) - är detta bevakat som standard på D4 EVC? 

+ Använd bra (Racor) filter och korrerkt Micron. 

 

Mina källor: 

 https://www.google.com/search?newwindow=1&rlz=1CAHGDC_enSE877&sxsrf=ALeKk02AyP8WSTgKui34YXrNS6JseX6teA%3A1597394601037&ei=qU42X5b6AdCk3APjo66ABQ&q=forum+volvo+penta+enginge+D4+piston&oq=forum+volvo+penta+enginge+D4+piston&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCAAQzQI6BwgjELACECdQlRpYnSFgtSNoAHAAeACAAXqIAdsEkgEDMy4zmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjW8orOpprrAhVQEncKHeORC1AQ4dUDCAw&uact=5

 

 

Redigerad av bsundberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, kossor said:

Hur går det för dig ?

Jag väntar in offerter från två andra Penta-verkstäder sen beställer jag jobbet (har inte tid eller lust med huvudväken att göra jobbet själv). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bsundberg:

Jag väntar in offerter från två andra Penta-verkstäder sen beställer jag jobbet (har inte tid eller lust med huvudväken att göra jobbet själv). 

Förstår hur du tänker och känner. Ibland kan det vara skönt att slippa stenen runt axlarna, och vara bekväm istället. Fördelen är ju att du får en garanti på jobbet om du lämnar bort det, och det kan ju vara rätt skönt, ifall det skulle inträffa något mer med motorn. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bsundberg:

Nej tyvärr, motorerna är från 2006, båten levererades 2007 så den 12-åriga maskinskadeförsäkring jag hade gick ut förra året. Jag antar att försäkringsbolaget inte skulle vilja ta kostnaden i år. 

Jag fick 50% avdrag på en D4-07 Svedea XXL

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...