Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Tommy

Kylproblem med en b30

Rekommendera Poster

Gäst Tommy

Hej har ett stort problem med en okelbo dc 21 med en B30 som går för varmt. problemet är att när man går i plan så överhättas motorn. men de är inga problem när man går ca 5-7 knop. jag bytte kyllimpa föraåret sen gick den bra ett litet tag sen gick packningen sönder vid oljekylaren så jag byte den å sen efter de så har jag byt slang från drevet till båten plus slangfästet i drevet. kylfälnser ser bra ut. samt att jag har byt tremostat. Hjälp vad ska jag göra nu??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka isär vattenpumparna och kolla hur gummibussningarna ser ut.......jag hade samma problem med min B20. Jag bytte lager och gummibussningar och nu kyler den hur bra som helst. Lagerna köpte jag hos Sverull för 50kr st och bussningarn hos en marinfirma för 50kr st. /Patrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på slangen i skölden. Är det hål där fungerar det i låg fart men drar tjuvluft i högre fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst uno

Jag har haft samma problem och det tog tid innan jag kom på vad det var. Då var det röret som går in i drevet där slangen slutar som var sprucken efter grundstötning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga, är motorn sjövattenkyld eller har du värmeväxlare?/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar ofta va så att man får köra dem utan termostat..har själv en och ska ta bort den...blir oxå varm nar jag belastar den

det var en marin mekaniker som sa detta så då får man väl tro på det, värt att testa i allafall.

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den sötvattenkyld ? Isåfall kolla värmeväxlaren den kan vara tät pga rost  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla oljekylaren, hittade själv en vinge från impellern i min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...