trewq 591 Postad 9 Augusti , 2020 Härom året lade min elektriska cirkulationspump till färskvattenkylningen av. Jag reagerade på att den inte hördes när jag slagit på strömmen för att starta motorn. Pumpen helt slut, köpte en ny. I år reagerade jag en gång på samma tystnad, men det är ju inget ljud man särskilt lyssnar efter. Den här gången var det pga att jag råkat dra isär en kabelskarv (sockerbit, skäms gränslöst). Skulle gärna ha en varningslampa, hur skulle en sådan kopplas? Men det finns ju en lampa för för hög temp? Javisst, men jag vill ha varningen tidigare. Och vet ju inte om templampan funkar, har aldrig sett en sådan tändas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 10 Augusti , 2020 Ja, det där kan nog bli lite knepigt att få till. Även om man på något sätt övervakar spänning och ström till pumpens elmotor så betyder det inte att själva pumphjulet gör sitt jobb. Här behövs en flödesgivare monterad på/i rörsystemet, och oavsett fabrikat är det svårt att få en tillförlitlig funktion på dessa. Jag skulle satsa på att övervaka motorns temperatur noggrannare. Utöver varningslampan för hög motortemp, har du även ett instrument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser