Mackey 4 463 Postad 10 Augusti , 2020 (redigerade) Jag har ju arbetat inom området förbränning (rätt vitt begrepp, men det får räcka) en del och jag skulle inte tveka att köpa en bensinare beroende på riskerna. OM jag var tvungen att välja att köra omkring med en båt med bränsle som läcker ut i kölsvinet så kulle jag utan att tveka välja en diesel. Diesel är rätt svårantänt faktiskt med sin flampunkt på runt +60 C medan bensin har en flampunkt under -20 C. Flampunkt är den temperatur som krävs för att gaserna från ett bränsle ska vara möjlig att antända i luft. Inte ens en varm sommardag får man 60 C i båten (utom ev. i motorrummet) så väldigt liten risk med läckande diesel. Nu menar jag inte att ni ska strunta i att det läcker diesel, jag vill bara visa på skillnaden i risk mellan diesel och bensin. Tillägg: Diesel självantänder vid runt 200 C medan bensin självantänder vid 300 - 400 C ungefär, så diesel tänder vid lägre temperatur än bensin om man sprutar det på en varm yta. Redigerad 10 Augusti , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser