Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Anders89

Byta bränslemätare!

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon här som vet om min Draco 2100 SC med gamla VDO mätare.

går det att köpa dem nya vdo mätarna på dem gamla givarna eller måste alla givare bytas ut?

MVH Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på resistansen i givarna och vilken resistans instrumentet är designat för. Det finns en europeisk- och en amerikansk standard, troligtvis har du den europeiska, på ungefär 10-180 ohm, där 10 ohm är tom tank och 180 är full. Bara att mäta.

Men svaret på din fråga är ”ja” om det är europeisk standard, och det borde det vara på en norskbyggd båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det beror ju på resistansen i givarna och vilken resistans instrumentet är designat för. Det finns en europeisk- och en amerikansk standard, troligtvis har du den europeiska, på ungefär 10-180 ohm, där 10 ohm är tom tank och 180 är full. Bara att mäta.

Men svaret på din fråga är ”ja” om det är europeisk standard, och det borde det vara på en norskbyggd båt.

Okej! i början så hoppade mätaren när jag körde upp och ner men när jag stod still helt så visade den hur mkt soppa där var kvar sen nu e den helt död. provade koppla in biltemas men då visar den helt fullt och jag vet att där e max kvar 1/3 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nästan aldrig fel på visarinstrumentet, mätaren, däremot är oftast givaren i tanken sönder erjad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Anders89:

Okej! i början så hoppade mätaren när jag körde upp och ner men när jag stod still helt så visade den hur mkt soppa där var kvar sen nu e den helt död. provade koppla in biltemas men då visar den helt fullt och jag vet att där e max kvar 1/3 

Vilken variant har du? en med en hävarm som man kan bocka till, eller en rörgivare med en flottör som rör sig upp och ned på en stång?

1 timme sedan skrev Pentax:

Det är nästan aldrig fel på visarinstrumentet, mätaren, däremot är oftast givaren i tanken sönder erjad.

Precis, givarna är akillehälar.

bild.png.288e14e8f79681648e993b14b040cc15.bmp

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej får ta o kolla på givaren då, dum fråga men vet någon var den sitter på en draco 2100? mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Anders89:

Okej får ta o kolla på givaren då, dum fråga men vet någon var den sitter på en draco 2100? mvh 

😎Den sitter högst upp på tanken....

Och var tanken sitter får du nog lista ut själv... vanligtvis under en durk kanske framför motorn. Kanske kan du följa bränsleslangen och se var den tar vägen.

Utifrån ser givaren ut som ett runt lock med sex (eller åtta) skruvar, och två kablar eller anslutningar på. Tänk på att du jobbar med en bränsletank, bensin? Ta det väldigt försiktigt, bra om tanken är så tom som möjligt.
Under skruvarna finns det en hästskoformad bricka, en av skruvarna är längre än de andra, skruva inte  ur den helt, den håller kvar hästskon så den inte faller ned i tanken.

Möt på givaren med ohm-meter/multimeter samtidigt som du höjer och sänker flottören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att ha brandfilt och brandsläckarens beredskap, med brandfilt kan du täcka hålet efter givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

😎Den sitter högst upp på tanken....

Och var tanken sitter får du nog lista ut själv... vanligtvis under en durk kanske framför motorn. Kanske kan du följa bränsleslangen och se var den tar vägen.

Utifrån ser givaren ut som ett runt lock med sex (eller åtta) skruvar, och två kablar eller anslutningar på. Tänk på att du jobbar med en bränsletank, bensin? Ta det väldigt försiktigt, bra om tanken är så tom som möjligt.
Under skruvarna finns det en hästskoformad bricka, en av skruvarna är längre än de andra, skruva inte  ur den helt, den håller kvar hästskon så den inte faller ned i tanken.

Möt på givaren med ohm-meter/multimeter samtidigt som du höjer och sänker flottören.

Tackar för hjälpen, min plan var att bryta strömmen helt och ta ut givaren sätta för hålet sen sätta på strömmen och mäta då borde de väll vara ganska lugnt? :)  om jag behöver byta givaren kan jag köpa wemas tex då? bara det att man måste veta exakt hur lång givare man behöver  MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Anders89:

Tackar för hjälpen, min plan var att bryta strömmen helt och ta ut givaren sätta för hålet sen sätta på strömmen och mäta då borde de väll vara ganska lugnt? :)  om jag behöver byta givaren kan jag köpa wemas tex då? bara det att man måste veta exakt hur lång givare man behöver  MVH

Weman eller Biltemas fungerar sannolikt.

Du kan mäta djupet i tanken genom att stoppa ned en tumstock, eller en träpinne som du sedan mäter med en tumstock, inte så kul att få diesel på tumstocken, bensin dunstar ju snabbt.

Ja givarna finns i flera olika längder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det föll bort när jag redigerade...

Men var väldigt försiktig om du har bensin i tanken. Använd inte skruvdragaren till att skruva loss givarens skruvar med, den han ge gnistor. Lägg brandfilten över hålet och någon planka eller platt sten eller en sandsäck ovanpå den så det blir tätt. Brandsläckare i beredskap och en fri reträttväg är också bra. Ja och så litet bränsle som möjligt i tanken... (eller om man skall ha fullt för att få mindre bensinångor?) 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Full tank är bättre, och se till att kabinen, eller vart tanken nu sitter är välventilerad.

Dock får man ju se till att tanken inte är så full att bränsle står i påfyllningsledningen, det kommer ju att läcka ut när man tar bort givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...