Krantz 0 Postad 3 Juli , 2005 Hej, Jag har en Volvo B20 som inte går igång. När jag provade idag (efter en vecka i hamn) med ny-laddat batteri så gick start-motorn trögt runt några omgångar. Till sist gick den inte runt alls, bara klickade. Mätte med volt-mätare och det var som sagt bra med spänning. Provade igen, nu hör man inte ens klicket. Mätte med voltmätaren på startmotorn, där låg 13 volt och vid start-ögonblicket rasade spänningen till runt 1 volt. Vad kan ha hänt ??? förra helgen hoppade motorn igång blixt-snabbt utan några som helst problem. Mycket tacksam för alla typer av råd och erfarenheter. Tack /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kalle Postad 3 Juli , 2005 troligtvis dålig kontakt i någon kabelsko här kan du hitta bra info [LINK]bilmek.mine.nu/batmek/[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Danne Postad 3 Juli , 2005 startmotor bussning kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juli , 2005 God morgon! Håller med Kalle om att det troligen är kontaktproblem. Titta så att kopparflätan mellan solenoiden och startmotorn inte är bortärgad. Känn på alla anslutningar och se så det inte finns ärg på dessa. Kortslut sedan över startmotorns inkabel över soleonoiden, (för att se/höra att startmotorn får ström och inte är kass. Var så god, det är kanske något att börja med./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krantz 0 Postad 4 Juli , 2005 Tack för tipsen. Kollade lite mer idag, och det visade sig att solenoiden inte reagerar alls på spänningspåslag (lade batteri plus direkt på solenoiden). Det märkliga är dock att startmotorn gick trögt runt när jag tidigare (igår) försökte. Men får ta loss startmotorn och undersöka på verkstad, och ev. byta ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 4 Juli , 2005 kontaktblecken i sollenoiden tar slut nån gång,,det kan vara ditt problem,,i alla fall ett tips,,,, ,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miniraser 10 Postad 5 Juli , 2005 jag tror att du ska byta batteri även när ett batteri är dåligt kan det vara bra volt antal utan belastning men vid belastningen som blir av startmotorn sjunker det mycket och räcker inte till. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse Postad 11 Juli , 2005 Hej. Jag har haft samma problem. Har en B 21,jag kollade alla kontakter provade med annat batteri utan resultat. Byte till ny start motor och då startade den direkt. Efter ca 10 starter så slutade den att fungera!!! Efter mycket letande så visade det sig att det var dålig kontakt mellan minus kabeln och motorblocket skavde lite på kontakten ovh sen startade den perfekt. Troligen inget fel på den gamla startmotorn. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser