tittajagflyter 0 Postad 8 Augusti , 2020 Hej! Har en flytbrygga som fanns på plats när vi flyttade in. Den ser relativt ny ut och står med fyra pålar. Genom planket ser man vit frigolit eller liknande. Ska jag vincha upp denna i vinter? Ska man skruvaoss öglorna som pålarna sitter i för att dra upp bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Augusti , 2020 Det kan ju bero på var och hur bryggan ligger till. Det man är mest rädd för är väl höststormarna och inte minst isläget om vintern. Det är vanligt med cellplast (Frigolit är ett registrerat varumärke) i flygkropparna. Det fungerar bra så länge som dess hölje är oskadat. Det verkar ju vara rätt besvärligt att skruva bort ringarna eller att dra upp stolparna, jag tycker att du skall fråga före husägaren hur hen tänkte eller brukade göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tittajagflyter 0 Postad 8 Augusti , 2020 Tack för svar. Tyvärr svårt att kommunicera pga hälsoskäl (tror jag). Men ska tydligen vara en del isrörelse härvid... Hur gör man annars för att flytta brygga som sitter i pålar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 8 Augusti , 2020 Bara en spontan idé. Kan man inte hissa upp bryggan i pålarna och låta den hänga där med lite stagning av linor in till land? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Augusti , 2020 33 minuter sedan skrev Mackey: Bara en spontan idé. Kan man inte hissa upp bryggan i pålarna och låta den hänga där med lite stagning av linor in till land? Kanske en genomförbar idé med hjälp av en eller flera trailervinchar block och taljor som monteras fast eller tillfälligt på pålarna. Om du har ett besvärligt isläge om vintern, kan isen förstöra den mest stabila bryggan. Kolla med grannarna då, vad dom säger, om nu förre ägaren inte är kommunicerbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser