grundent 1 Postad 8 Augusti , 2020 (redigerade) Jag har en Johnson 60 hk från 1982 2 cyl 2 takt som jag köpte för 4 år sedan. Motorn har gått perfekt. Plötsligt så fungerar inte kylningen. Jag har kontrollerat impellern som byttes 2017 och den ser bra ur. Vatten kommer i skvallerröret. När jag kollade termostaten så var den borttagen likaså fanns det ingen popet. Motorn har som sagt gått utan anmärkning i 3 hela säsonger och även i år fram till för några veckor sedan utan dessa. Det kommer inget kylvatten genom de 2 rektangulära avgashålen som sitter under motorhuven. Det skall det väl göra? Kan det vara så att kylkanalerna plötsligt blivit igensatta? Om jag skall test spola dessa varifrån gör jag det bäst? Eller har någon någon annan idé vad problemet kan bero på. Redigerad 8 Augusti , 2020 av grundent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Det händer att centrumbussningen i impellern släpper i vulkningen, eller om det är av plast spricker. Skumt att termostat och poppet är borta. De behövs vanligen för att få korrekt kylvattenflöde genom motorn. Det finns annars risk att flödet i vissa kylkanaler blir för litet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grundent 1 Postad 8 Augusti , 2020 Om du menar den lilla plastkilen som håller Impeller på plats så var den OK. Det intressanta är att vi kört motorn sedan 2017 utan termostat och popet utan att veta om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Det händer att centrumbussningen i impellern släpper i vulkningen, eller om det är av plast spricker. Skumt att termostat och poppet är borta. De behövs vanligen för att få korrekt kylvattenflöde genom motorn. Det finns annars risk att flödet i vissa kylkanaler blir för litet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Nej inte kilen, centrum brukar vara av mässing men plast förekommer. Att kilen skulle vara av plast låter konstigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grundent 1 Postad 8 Augusti , 2020 Centrum är av mässing. Om den vore lös borde väl det inte bli någon skvallerstråle. Nej impellern verkar vara helt Ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grundent 1 Postad 8 Augusti , 2020 Så här ser kilen ut och är av någon form av plast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Plast minsann, man lär sig. Missade att du hade stråle. Men vet du att den går varm? Om du kör med muff utan mottryck så kan det nog bli så att allt dumpas nere vid propellen. Hålen därbak sitter där bara för att motorn skall kunna startas med vatten ståend inne i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grundent 1 Postad 8 Augusti , 2020 Har mät upp 75 grader utanpå motorn. Dessutom när jag kör i 5 knop så får jag inget larm men ganska snart efter jag är uppe i 7-8 knop så larmar det. Båtens topphastighet är c 17 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Det mesta tyder på att motorn har historiska kylproblem. Om det vore problem med leveransen upp till motorn kan det vara igensatt i adapterplatta dvs skarven mellan röret från pumpen och powerheaden, men det verkar ju nee vara problem med passagen nedåt. Har tyvärr ingen erfarenhet av problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grundent 1 Postad 13 September , 2020 Hittade felet till slut. Kylröret från vattenpumpen upp till motorn har spruckigt. Tätat det med krympslang eftersom det inte går att komma åt utan att demontera hela motorn. Provkörningen gick bra så nu håller vi tummarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser