Addea1 1 Postad 8 Augusti , 2020 Hej. Montera ner v-hus för att byta packningar mm men råkade givetvis komma åt växel, så den hoppade från neutral till fram eller back.. nu får jag inte till det och frågan är vad man ska göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Sök på splinse här på MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Ta bort vxlhuset igen. Vrid den lilla splinsetappen på växelhuset med en liten skiftnyckel eller passande hylsnyckel. Den går att vrida åt två håll, inte säker vilket håll som gäller, men det skall gå ganska lätt, ev. funkar båda håll lika bra. Inget våld! Vrid på propeller för att kolla att neutral ligger i. Ställ reglaget i neutral och montera växelhuset igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Addea1 1 Postad 8 Augusti , 2020 Det går med lite starka nypor med... Jag har testat att vrida det, och proppen går att snurra åt båda håll = N. Men det spelar ingetn roll om jag vrider tappen med splines, det går att snurra propp åt båda håll oavsett. reglage är i N hela tiden, man ser åt vilket håll det vrids åt när man kikar upp i röret för växelförare samtidigt som man lägger i växel. Ska försöka på att ta lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Addea1 1 Postad 8 Augusti , 2020 Eftersom propelleraxeln vart ute antar jag att kammarna hamnat i fel läge när jag satt tillbaka. Frågan är om någon vet hur det ska va enligt bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 143 Postad 8 Augusti , 2020 Om du håller emot drivaxeln samtidigt som du roterar propellern kommer du hitta neutralläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 Växelaxeln verkar vara uppdragen så att kammen inne i växelhuset lossnat från axelns nedre ändr. Du ska inte kunna växla med bara händerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Addea1 1 Postad 8 Augusti , 2020 Roterar jag axeltappen så ser jag ner i hålet att kammen rör sig, men kan också se där det sannolikt är det som lägger i växel då det är spår (ytligt) efter något som vart metall mot metall, om ni hajar. Man ser alltså att det är där det vanligast är påfrestning och det som nyttjas mest, eller vad man ska säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2020 (redigerade) Vilken motor har du? Förstår inte hur du kan se kammen om allt sitter ihop. Redigerad 8 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Addea1 1 Postad 8 Augusti , 2020 Blev lite fel forumelerat av mig. Fick allt på sin plats efter lite strul, testat i tunna nu o växlar fint 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser