Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
gounis

Använda befintligt skrov som plugg att gjuta av?

Rekommendera Poster

- Är det möjligt att använda ett befintligt skrov som plugg och gjuta av för att få en form?

- Vad krävs då för behandling av skrovet i sig innan gjutning av form kan startas?

Slipning, spackling, polering antar jag. Men vilken yta ska det ha? Räcker gelcoat/topcoat?

Och om detta är möjligt:

- Kommer man kunna använda skrovet man använde som plugg som vanligt även efteråt?

Jag vet att det kan vara lite lurigt att plagiera ett befintligt skrov, med tanke på att det kanske kan finnas eventuella patent osv. på vissa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Faderullan på det här forumet har plast av en äldre roddbåt. Här är en länk till hans projekttråd. Där finns en hel del information samt underhållande läsning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite mer från början av mitt projekt finns här:

https://uupee.wordpress.com/

Jag målade formen med spruta och använde tvåkomponentsfärg för stålkonstruktioner. En bra idé är att måla en testbit som man sedan vaxar, målar med gelcoat och laminerar några lager. Om färgen på pluggen klarar den proceduren är det bara att köra

Om pluggen är en glasfiberbåt räcker det gott att reparera eventuella skador med topcoat eller gelcoatspackel. Sedan är det bara att rengöra och polera ytan och sedan dra på formvax ett par gånger.

Kom ihåg att kolla att pluggens form är sådan att du får loss den nya gjutningen sedan 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...