Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Ornvik63

Tomgångsvarv.

Rekommendera Poster

Hej. Har en Mercury 100 hk 4takt utombordare. Den vill stanna vid tomgång (7000 varv).Kanske för lågt. Har letat på Yuo Tube. men hittar inget svar. Någon som vet om varvtalet är rätt. Motorn går på trettonde året. Skulle vara bra om jag kan få tips var tomgångsskruven sitter.                                                              

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7000 varv på tomgång är inte rätt. 
Det är väl maxvarv och lite till..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

700 rpm är ganska normalt. Varvtalet styrs av styrboxen och är oftast inte justerbart.

Strul med tomgången på 4T EFI beror ofta på tomgångsventilen (IAC = Idle Air Control Valve) 11 i sprängskissen nedan. Ibland kan den gå att göra rent även trots att motortillverkaren påstår motsatsen. Kan vara för att det inte alltid lyckas och verkstäder gillar inte backjobb. 

Googla t.ex. Cleaning Idle Air Control så finns det säkert åtminstonne allmäna tips på hur du kan göra.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/100hp/0p459572-thru-2b094995-belgium-cat-90-898101362/intergrated-air-fuel-module-components

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Peter_K:

7000 varv på tomgång är inte rätt. 
Det är väl maxvarv och lite till..?

22 timmar sedan skrev Peter_K:

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Ornvik63:

Tack. Verkar komplicerat.

Nej, det tycker jag inte. En ny ventil kostar runt 1500 kr. Om du inte vill testa att göra rent kan du byta. Sitter med två skruv och en kontakt. Du ser ju i sprängskissen hur den ser ut. Klicka på detalj 11. Troligen måste du ta bort plastkåpan överst på motorn för att komma se den och komma åt. Den brukar sitta med vingmuttrar. Ca 5-10 minuters jobb. Jag kan inte garantera att detta löser problemet men det är nog den vanligaste orsaken till de tomgångsproblem du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. ja det verkar ju lätt, så den är åtkomlig under skyddskåpan.  Du menar att det kan sitta "skit" i den. Ursäkta min okunnighet men rent praktiskt, vad har den för funktion. hittade en kille på Yuo Tube som hade haft exakt samma problem. Men det var en 60 hk motor 4t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är ett lätt jobb, men du kan ju kolla efter hur den sitter. Ventilen styrs av insputningselektroniken. Elektroniken mäter varvtalet och försöker att hålla det konstant genom att reglera luftflöde med denna ventil. Jag gjorde ren IAC ventilen på min Volvo 850, vilket Volvo inte rekommenderade, den funkade därefter flera år tills jag sålde bilen.  Men, jag har inga detaljkunskaper om just din motor, men vanligen är ett byte mycket enkelt och det är tveksamt om den går att rengöra. Om motorn funkar kan du ju lämna in att fixa vid höstservicen istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser nu att den verkar sitta på ovansidan trottelhuset 16 i sprängskissen. Du borde hitta den på framtill på motorns babordssida i höjdled ingefär mitt i. Ev. Måste du skruva bort en insugnings ljuddämpare för att komma åt, men kåpan i toppen av motorn kan nog sitta kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all information, men som du skriver så blir det till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...