chp76 0 Postad 4 Augusti , 2020 Tittade under kåpan idag och focuserade på gasspjällen till mina tre förgasare. är det meningen att det skall finnas ca 25% rörelse kvar armen till förgasar spjället vid fullgas? Eller går bara min snurra på 3/4gas vid max? Bild 1: Fullgas som det ar justerat idag Bild 2: Hur mycket mer man kan vrida armen till gasspjället. Om det är meningen att spjällen skall öppna mer, hur justerar jag detta?? Evinrude VRO 70hk 1990 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Augusti , 2020 (redigerade) Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker. Redigerad 4 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chp76 0 Postad 4 Augusti , 2020 10 minuter sedan skrev guestsson: Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker. Hej. Ursäkta amatör mig, men nu förstod jag ingenting... Kan du försöka förklara så även jag förstår? Lol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 4 Augusti , 2020 Ta bort luftlådan så ser du om spjällen blir horisontella vid maxgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chp76 0 Postad 4 Augusti , 2020 Ok, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev chp76: Hej. Ursäkta amatör mig, men nu förstod jag ingenting... Kan du försöka förklara så även jag förstår? Lol Sorry, WOT = Wide Open Throttles dvs full gas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 5 Augusti , 2020 För att undvika missförstånd så kan det finnas 2 spjäll i förgasarna. Om du har choke så kommer dessa spjäll att sitta närmast luftlådan, gasspjället är det som sitter närmast motorn. Om du har primer istället för choke så är det enklare eftersom det då bara kommer finnas ett spjäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Augusti , 2020 (redigerade) TS har primer. Det är ventilen med den röda lilla spaken som syns på bilderna. Men varför har frågan om gasspjällen uppstått? Detta är helt mekaniska grejor som svårligen ändrar sig eller går sänder. Redigerad 5 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chp76 0 Postad 5 Augusti , 2020 12 timmar sedan skrev guestsson: Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker. Detta har uppstått precis som jag skrev inledningsvis då jag misstänker att motorn är fel justerad. Det är för mig en ny motor. Jag misstänker att vid full gas hör justeringen så att jag bara får 75% gaspådrag. Vilket verkar stämma då sprintarna på förgasar axeln skall stå vertikalt vid fullgas, men mina når bara ca 75%. (kollade på youtube ) Så därav frågeställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Augusti , 2020 7 minuter sedan skrev chp76: Detta har uppstått precis som jag skrev inledningsvis då jag misstänker att motorn är fel justerad. Det är för mig en ny motor. Jag hittar inget om detta. Men hur som helst bör du nu ha tillräckligt med info för att komma tillrätta med problemet. Det ser onekligen ut som om justeringen (den lättrade muttern) på länkarmen som vrider kammen (den som skjuter på rullen) är dragen i botten. Kanske ville nån begränsa effektuttaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser