Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Nordic79VPtmd41

Tmd41 kokar innan marschvarv

Rekommendera Poster

Hej forumet, jag är ny ägare till en Nordic 79 med en tmd41a. Och även ny på forumet. Båten är från -80 men motorn är nyare en så. den sattes in 2014 och hade då ganska få gångtimmar. Topplockspackningen i motorn byttes 2016 och den har blivit regelbundet servad. Jag köpte båten av en mycket försiktigt herre som sa att han hade marschat i 2600 varv. Efter att ha kört båten ett par gånger och läst motorns manual tyckte jag att det verkade konstigt. Då båten då går i 9 knop och inte planar. Manualen rekommenderar ett marschvarv på 3200. Detta provade jag i helgen när vi var ute och kom då upp i planing runt 15 knop vilket är vad båten och motorn är tänkta att göra. Efter ca 30 min i denna fart börjar motorn koka. Efter kort badpaus mitt i kalmarsund (som tur var visade sig vädret från sin bästa sida så inga sura miner). Så fyllde jag på med vatten och höll jag mig runt 2600 varv låg tempen på 95. Drog jag ner sjönk tempen tämligen direkt och drog jag på steg den lika fort. 

 

Min fråga är då vad kan vara fel? Det kan väl inte vara bra för motorn att inte arbete i det varvtal den är avsedd för? Eller kan marschvarvet "sjunka" med motorslitage? För egen del känns det främst ganska dåligt för bränsle ekonomin att gå så tungt i vattnet. Båten ska ha blivit rejält servad och genomgången innan köp men det kan ju förstås vara falskt. Enligt manualen så kan felet även ligga på sjövattensidan eller impellern. Min egentliga fråga är, vad kan jag riva bort i båten utan att det börjar forsa vatten i motorrummet? Kan jag öppna impellerhuset och kolla, eller lossa slangar på sjövattensidan utan att det rinner in vatten? Eller finns det något smidigt sätt att tömma? Jag har hyfsat händig men just båtar är nytt för mig =)

Redigerad av Nordic79VPtmd41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Hej forumet, jag är ny ägare till en Nordic 79 med en tmd41a. Och även ny på forumet. Båten är från -80 men motorn är nyare en så. den sattes in 2014 och hade då ganska få gångtimmar. Topplockspackningen i motorn byttes 2016 och den har blivit regelbundet servad. Jag köpte båten av en mycket försiktigt herre som sa att han hade marschat i 2600 varv. Efter att ha kört båten ett par gånger och läst motorns manual tyckte jag att det verkade konstigt. Då båten då går i 9 knop och inte planar. Manualen rekommenderar ett marschvarv på 3200. Detta provade jag i helgen när vi var ute och kom då upp i planing runt 15 knop vilket är vad båten och motorn är tänkta att göra. Efter ca 30 min i denna fart börjar motorn koka. Efter kort badpaus mitt i kalmarsund (som tur var visade sig vädret från sin bästa sida så inga sura miner). Så fyllde jag på med vatten och höll jag mig runt 2600 varv låg tempen på 95. Drog jag ner sjönk tempen tämligen direkt och drog jag på steg den lika fort. 

 

Min fråga är då vad kan vara fel? Det kan väl inte vara bra för motorn att inte arbete i det varvtal den är avsedd för? Eller kan marschvarvet "sjunka" med motorslitage? För egen del känns det främst ganska dåligt för bränsle ekonomin att gå så tungt i vattnet. Båten ska ha blivit rejält servad och genomgången innan köp men det kan ju förstås vara falskt. Enligt manualen så kan felet även ligga på sjövattensidan eller impellern. Min egentliga fråga är, vad kan jag riva bort i båten utan att det börjar forsa vatten i motorrummet? Kan jag öppna impellerhuset och kolla, eller lossa slangar på sjövattensidan utan att det rinner in vatten? Eller finns det något smidigt sätt att tömma? Jag har hyfsat händig men just båtar är nytt för mig 😃

Hur många timmar är det på motorn? Lättast att börja är nog att se över impellern, när är den bytt vet du det? 95grader är för högt, ska ligga på 88-90 någonstans. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fick jag inget vettigt svar på den frågan. Utan det var mer i stil med "mekanikern sa att motorn hade gått väldigt få timmar" här har jag ingen anledning att misstro säljaren för han var lantbrukare och hade sin jordbruksmekaniker till båten också och det verkade som att både säljaren och mekanikern aldrig skulle blåsa någon. Men jag bad han skriva en lista på vad som gjorts med båten och där skrev han att impellern bytts var 3-5 år. Och det har jag förstått ska vara alldeles för sällan? 

 

Men hur funkar det, kan jag bara skruva bort locket och byta impellern nu när den ligger i? eller kommer det forsa ut sjövatten då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Tyvärr fick jag inget vettigt svar på den frågan. Utan det var mer i stil med "mekanikern sa att motorn hade gått väldigt få timmar" här har jag ingen anledning att misstro säljaren för han var lantbrukare och hade sin jordbruksmekaniker till båten också och det verkade som att både säljaren och mekanikern aldrig skulle blåsa någon. Men jag bad han skriva en lista på vad som gjorts med båten och där skrev han att impellern bytts var 3-5 år. Och det har jag förstått ska vara alldeles för sällan? 

 

Men hur funkar det, kan jag bara skruva bort locket och byta impellern nu när den ligger i? eller kommer det forsa ut sjövatten då? 

Normalt så ska det gå bra, men det beror ju på hur lågt motorn ligger i förhållande till vattenlinjen. Lite svårt när man inte vet hur det ser ut. Men i de flesta installationer så ska det gå, man måste ju kunna byta impeller till sjöss om den ger upp. Jag vågar inte skriva här att du kan göra det, jag vill veta bergsäkert innan jag ger någon råd, om du förstår. Termostaterna ska börja öppna vid 82 grader om jag inte minns fel, och där ska motorn ligga vid lägre varvtal vid 2800 varv bör du ligga på runt 88 -90 men det kan ju skilja lite. Ligger du i sötvatten eller västkustvatten? Börja du med impellern och se över den, kolla också att ingen tillförande och bortförande slang för kylvatten ligger i kläm. 41 orna är bra motorer drifttåliga, varför lyftes toppen fick du veta det?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör ligga en bit över vattnet vill jag minnas. Jag ska ner till båten och kolla lite imorgon. Jag tar en sväng förbi biltema och köper en ny impeller också, det är väl inte fel att byta oavsett. Men jag tror att jag ska ta mig en rejäl titt på hela sjövattensidan och se så att slangar och allt ser sjyst ut. Kanske även tar ett dopp för att se hur det ser ut vid intaget. Båten ligger på östkusten. 

 

Funkar inte det får jag ge mig på termostaterna. Oljan ser iaf jättefin ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Den bör ligga en bit över vattnet vill jag minnas. Jag ska ner till båten och kolla lite imorgon. Jag tar en sväng förbi biltema och köper en ny impeller också, det är väl inte fel att byta oavsett. Men jag tror att jag ska ta mig en rejäl titt på hela sjövattensidan och se så att slangar och allt ser sjyst ut. Kanske även tar ett dopp för att se hur det ser ut vid intaget. Båten ligger på östkusten. 

 

Funkar inte det får jag ge mig på termostaterna. Oljan ser iaf jättefin ut. 

Efter impellern har du värmeväxlaren, den kan ju vara behäftad med ingrott skit och är den det så sjunker kylkapaciteten katastrofalt, aftercoolern ska rengöras på 400 timmar är den igensatt så ökar värmen likaså. Har du fullgott med tilluft till maskinrummet, hur ser luftfiltret ut är det rent, för lite luft ger värmeutslag. Spånar bara här nu, men bra gå igenom. Tror inte du ska börja riva i sötvattensidan börja med sjövattnet när du gått igenom det och problemet kvarstår får du börja där. Ser du om du har cirkulation i expansionskärlet?

 

Välkommen till forumet btw 👍

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen avstängningskran för sjövattnet? Om du har det och stänger den så riskerar du inte att vatten forsar in då du öppnar impellerhuset. Glöm inte att öppna kranen  när du är klar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen finns en avstängningskran. Jag ska ner till bryggan senare idag då har jag ett litet program att köra igenom. Sjövatten sidan samt byta av impeller kontroll av filter och slangar. Sen tar jag en tur och ser om det har bättrat sig. Annars får jag gå vidare med sötvattensidan. 

 

Jag uppdaterar senare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och testat. Impellern såg jättefin ut men jag bytte ändå. Jag kollade sjövattenslangarna där jag kom åt men kunde inte se något märkligt. Det enda jag reagerade på var att remmarna verkade slappa. Inte katastrofalt slappa men ändå slappa. Jag tog en tur efter att jag bytt impellern och läget är oförändrat. Den håller sig strax över 90 runt 2600 varv. Går man över börjar tempen stiga och drar man av sjunker den. Men då går den i 9 knop och det är bit kvar till planing. 
 

vad är nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl drev på den där, 270,280 eller 290. I så fall kan stosen för kylvattenslangen på drevet vara uppkorroderad eller slangen sprucken.

Då suger den luft när båten gör lite högre fart genom vattnet.

 

Annars så kan ju impellerpumpen vara sliten så flödet minskar. Alltså inte impellern utan lock och pumphus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Nu har jag varit och testat. Impellern såg jättefin ut men jag bytte ändå. Jag kollade sjövattenslangarna där jag kom åt men kunde inte se något märkligt. Det enda jag reagerade på var att remmarna verkade slappa. Inte katastrofalt slappa men ändå slappa. Jag tog en tur efter att jag bytt impellern och läget är oförändrat. Den håller sig strax över 90 runt 2600 varv. Går man över börjar tempen stiga och drar man av sjunker den. Men då går den i 9 knop och det är bit kvar till planing. 
 

vad är nästa steg?

Antar att du har axel på båten då du kallar motorn för tamd, om du har det så kan vi avskriva anslutning drev. Jag vet att i oljekylaren sitter det plåtar i som kan vibrera loss och strypa cirkulationen där, men det ska vi inte börja med att anta. Du har inte ett väldigt övertryck i expansionskärlet innan det börjar gå varmt? Värmeväxlaren är ju nästa steg att ta ner och göra rent, men enklast är kanske att lyfta ur termostaterna och kolla så de öppnar riktigt, sen värmeväxlaren. Jag skulle vilja veta varför toppen lyftes, för frågan är om detta problem funnits tidigare och motorn gått varm och blåst toppackningen. Lyft du på locket och plocka ur termostaterna lägg dem i en kastrull och kolla om de öppnar enligt temperatur. Ska öppna vid 81-82 grader fullt öppna vid 94 grader. Bara en fråga går den varm på tempmätaren eller ser du att den trycker ur sig glykol?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Nu har jag varit och testat. Impellern såg jättefin ut men jag bytte ändå. Jag kollade sjövattenslangarna där jag kom åt men kunde inte se något märkligt. Det enda jag reagerade på var att remmarna verkade slappa. Inte katastrofalt slappa men ändå slappa. Jag tog en tur efter att jag bytt impellern och läget är oförändrat. Den håller sig strax över 90 runt 2600 varv. Går man över börjar tempen stiga och drar man av sjunker den. Men då går den i 9 knop och det är bit kvar till planing. 
 

vad är nästa steg?

Avgaskröken kan korrodera rejält, innefrån utgående kylvatten stasas då, och genomlupenvolym blir för liten. Lätt kollat kröken sitter monterad mot turbon, värmeväxlaren trycker ur sig kylvattnet där. Ett annat fenomen kan vara tidigare havererad impeller vingarna ligger kvar i sugslangen och när impellern börjar suga följer de med upp och täpper inloppet till pumpen. Mycket tankar jag vet men man måste gå igenom alla tänkbara felkällor. Jag tror du har felet på sjövattensidan, men svårt sitta hemma och anta och inte vara på plats. Ditt oljetryck hur ligger det när den börjar gå varm, vad har du för tryck på tomgång då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet !

 

För det första mår motorn inte alls illa av att köras på ett lägre varvtal än "marschvarv". Däremot mår din plånbok inte bra av att köra din båt i 9 knop och 2600 rpm. Skulle gissa att du minst halverar, kanske t.o.m. får ner förbrukningen till en tredjedel om du bara sänker farten till kanske 6,5-7 knop (1500 rpm ?).

Även om "halvplanare" (=populärt namn på planande raka-axlar-båtar) kanske inte sätter sig så karakteristiskt på rumpan i "plöjningsfartområdet" och inte har så tydlig planingströskel som en del baktunga drevbåtar, är det i vart fall oftast ett väldigt oekonomiskt område.

 

När det gäller ditt värmeproblem så skulle jag också ifrågasätta varför toppen lyftes 2016, och varför säljaren var så "försiktig" efter det. Här är något du inte blivit informerad om.

 

Efter impellerpumpen kommer oljekylaren på den motorn om jag minns rätt. Här har jag varit med om att impellerbitar från tidigare haveri kunnat sätta igen delar av rören och gaveln. Dvs om det blir impellerrester är det där de brukar hamna. På just den motorn var det exakt samma sak - den klarade inte marschvarv men strax under var inga problem.

 

Finns det sjövattenfilter ?  Annars är risken stor att det är skit och gegg i kylsystemet. Men det går att plocka isär och spola igenom bit för bit (baklänges helst). Men inspektera visuellt också, saker som impellerbitar kommer inte alltid ut vid spolning.

 

Se även denna tråd för tips. Visserligen en KAD300, men problemet är likartat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra svar och jag tackar för dessa! Jag har suttit och letat efter sprängskisser på rätt värmeväxlare då jag upptäckte att jag saknar externt expansionskärl i plast som alltid visas på bilderna. 

 

Tillslut hittade jag den. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-90-18492.aspx så ser min värmeväxlare ut och frågan är ju då. Var i helsike sitter termostaterna? På andra modeller verkar det ju bara vara att skruva ur dom? 

 

Jag lyckades få tag i killen som mekat med motorn tidigare som sa att han egentligen inte jobbar med båtmotorer utan han jobbar med jord- och skogsbruksmaskiner men eftersom han skötte säljarens övriga maskinpark pysslade han med båten också. Han uppgav att säljaren var en vansinnigt försiktig herre som i princip inte varit ute med båten de senaste 5 åren (p.g.a sjukdom inte båtens sjöduglighet=). Topplockspackningen hade bytts för att man upptäckt saltkristaller i kylarvattnet och han ville vara på den säkra sidan (vad detta innebär vet jag faktiskt inte). Men som exempel på försiktigheten så renoverades insprutningspumpen, ny startmotor, ny generator, byta av alla tändstift samt renovering av wellasvärmaren precis innan försäljningen samt att säljaren bjöd på kostnaden att traila båten och slog i full tank på 200l. Vilket i praktiken innebar att han nästan betalade mig för att bli av med båten. Det får mig att tro att han inte undanhållit några kända fel för mig. Även mekanikern poängterade att det var en väldigt välskött motor med lite slitage. Mekanikern som då inte är båtmekaniker gissade på termostater, remmarna eller värmeväxlaren. Men då är han förmodligen inte så insatt i just sjövattensidan. 

Redigerad av Nordic79VPtmd41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 23:06 skrev kossor:

Antar att du har axel på båten då du kallar motorn för tamd, om du har det så kan vi avskriva anslutning drev. Jag vet att i oljekylaren sitter det plåtar i som kan vibrera loss och strypa cirkulationen där, men det ska vi inte börja med att anta. Du har inte ett väldigt övertryck i expansionskärlet innan det börjar gå varmt? Värmeväxlaren är ju nästa steg att ta ner och göra rent, men enklast är kanske att lyfta ur termostaterna och kolla så de öppnar riktigt, sen värmeväxlaren. Jag skulle vilja veta varför toppen lyftes, för frågan är om detta problem funnits tidigare och motorn gått varm och blåst toppackningen. Lyft du på locket och plocka ur termostaterna lägg dem i en kastrull och kolla om de öppnar enligt temperatur. Ska öppna vid 81-82 grader fullt öppna vid 94 grader. Bara en fråga går den varm på tempmätaren eller ser du att den trycker ur sig glykol?

Nej inte axel det är en TMD så det är ett 280 drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 18:52 skrev Gelis:

Det är väl drev på den där, 270,280 eller 290. I så fall kan stosen för kylvattenslangen på drevet vara uppkorroderad eller slangen sprucken.

Då suger den luft när båten gör lite högre fart genom vattnet.

 

Annars så kan ju impellerpumpen vara sliten så flödet minskar. Alltså inte impellern utan lock och pumphus.

Har du något tips på hur i helsike man tar sig dit? Jag försökte följa sjövattenintaget till drevet men det var stört omöjligt att se var det gick ut. Måste man anlita en rysk gymnast eller dylikt för att komma åt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Nej inte axel det är en TMD så det är ett 280 drev. 

Tamd = Backslag motor

AQ = Drev motor AQ står för aqua matic driving

 

Där har du nog missuppfattat saken, då kommer allt i en annan dager. Du har en sugslang som sitter skruvad på drevet utanför båten se till att allt är tätt där. Sen vore det kanske bra med lite bilder så vi ser hur allt ser ut. 

 

 

Så kom ihåg om du ska handla delar av volvo penta på nätet så ska du leta upp din motor efter beteckningen AQAD41.

D41=motor
A=Laddluftkylare
TM=Motor för kombination med backslag
AQ=Motor för kombination med drev

Detta ger att TAMD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för backslagsmontering och AQAD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för sköld- och drev-montering.

Sen kan motorn heta t.ex. TAMD 41A, TAMD 41B, TAMD41P där sista bokstaven anger motorversion, därmed skillnad i detaljer t.ex. effekt.

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang och stos går inte att kontrollera med båten i vattnet. Byta går inte heller om man inte är en jäkel på att dyka och hålla andan. Dvs båten måste upp på landbacken.

Slangen sitter på sidan av och under drivknutsbälgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Tamd = Backslag motor

AQ = Drev motor AQ står för aqua matic driving

 

Där har du nog missuppfattat saken, då kommer allt i en annan dager. Du har en sugslang som sitter skruvad på drevet utanför båten se till att allt är tätt där. Sen vore det kanske bra med lite bilder så vi ser hur allt ser ut. 

 

 

Så kom ihåg om du ska handla delar av volvo penta på nätet så ska du leta upp din motor efter beteckningen AQAD41.

D41=motor
A=Laddluftkylare
TM=Motor för kombination med backslag
AQ=Motor för kombination med drev

Detta ger att TAMD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för backslagsmontering och AQAD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för sköld- och drev-montering.

Sen kan motorn heta t.ex. TAMD 41A, TAMD 41B, TAMD41P där sista bokstaven anger motorversion, därmed skillnad i detaljer t.ex. effekt.

 

Jag är inte helt säker på det. Nu har jag inspekterat saker och ting noggrant. Motorn är en TMD40C vad C:et i fråga innebär vet jag inte men att det är en TMD är ju utan tvivel. Och det sitter ett drev på inget backslag. 

 

Nu verkar jag ha iallafall delvis löst problemet. Jag hoppade i plurret och kände på både sjövatten intag- och uttag och det verkade vara fritt flöde. Impellerhuset blir svalt med en gång. Däremot var det ett helsike att spänna remmarna. Jag tryckte med en tumstock och fick det till strax över 2cm. Så efter mycket om och men blev det spänt så det knappt gick att trycka 1 cm. 

 

Efter kontroll av sjövattenfilter och alla slangar jag kom åt tog jag en provtur och runt 6-7 knop låg tempen stadigt på 75. Vid planing strax under 3000 varv låg tempen stadigt på 90. Så lite högt där ändå. Jag skulle vilja ha runt 90 vid 3200 varv. Men jag misstänker att växlaren behöver rengöras ordentligt. Men för tillfället är problemet löst. Tidigare så pendlade tempen mer och tempökningen kom nästan samtidigt som gaspådraget. så är det inte längre, nu känns ökningen mer stadig. Delvis kan nog problemet även avskrivas på grund av okunskap. Jag hade ju inte fattat att man kan dra av på gasen lite efter att man fått båten i planing. 

 

Jag tackar för alla tips! det blir nog en ny tråd i höst när växlaren ska demonteras. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nordic79VPtmd41:

Jag är inte helt säker på det. Nu har jag inspekterat saker och ting noggrant. Motorn är en TMD40C vad C:et i fråga innebär vet jag inte men att det är en TMD är ju utan tvivel. Och det sitter ett drev på inget backslag. 

 

Nu verkar jag ha iallafall delvis löst problemet. Jag hoppade i plurret och kände på både sjövatten intag- och uttag och det verkade vara fritt flöde. Impellerhuset blir svalt med en gång. Däremot var det ett helsike att spänna remmarna. Jag tryckte med en tumstock och fick det till strax över 2cm. Så efter mycket om och men blev det spänt så det knappt gick att trycka 1 cm. 

 

Efter kontroll av sjövattenfilter och alla slangar jag kom åt tog jag en provtur och runt 6-7 knop låg tempen stadigt på 75. Vid planing strax under 3000 varv låg tempen stadigt på 90. Så lite högt där ändå. Jag skulle vilja ha runt 90 vid 3200 varv. Men jag misstänker att växlaren behöver rengöras ordentligt. Men för tillfället är problemet löst. Tidigare så pendlade tempen mer och tempökningen kom nästan samtidigt som gaspådraget. så är det inte längre, nu känns ökningen mer stadig. Delvis kan nog problemet även avskrivas på grund av okunskap. Jag hade ju inte fattat att man kan dra av på gasen lite efter att man fått båten i planing. 

 

Jag tackar för alla tips! det blir nog en ny tråd i höst när växlaren ska demonteras. 

Ja då har du ingen 41 a utan en 40 a, och med största sannolikhet har din motor en gång i tiden levererats med ett backslag därav märkningen, men det va väl saksamma. Enligt penta ska din motor ligga på 75 - 90 grader. Trevlig sommar på dig och lycka till. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...