neubert 52 Postad 3 Augusti , 2020 Har köpt en båt med en AD41B där det sitter 2st 12V generatorer. Ena laddar startbatteriet och andra förbrukningsbatterierna. Varför väljer man att göra så? Är det bättre än att ha en skiljerelä och en generator? Tänker att det är större orsak till problem och hittar inga bra svar på frågan... Nån som kan belysa lite för och nackdelar med denna installation? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Augusti , 2020 Även jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 4 Augusti , 2020 På sjön är det bra med system som har redundans, och det får du med 2 generatorer. Ännu bättre om det finns en sammankopplingsbrytare så att du enkelt kan starta motorn med förbrukningsbatterierna, eller driva förbrukarna med startbatterigruppen om behov skulle uppstå. /Gripen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 164 Postad 4 Augusti , 2020 Är vanligt även på bussar med flera generatorer (Volvo har trippla i endel installationer). Vill man ha ut mycket effekt så är det nog billigare med flera än en gigantisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser