Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej!

Har just sjösatt. Ja jag vet....blev sent i år.:-( Får en varningssignal och har förstått att det är batteriet som laddar ur. Har två nya från förra året (varav ett reserv)som båda laddar ur. Tar ca 1tim efter jag startat båten. Förmodligen generatorn men får en känsla av att så inte är fallet. Funkade i höstas vid upptagningen. Har haft den inlämnad på service i vinter och förvars alltid inomhus. Någon som har någon ide som jag kan kolla själv? Byter inte generatorn själv. Kör Volvo penna V8 250gxi från 2008. 

Tacksam för alla ideer!

/Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att svara på var det är som drar ström och laddar ur batteriet. 
Du får ge oss mer fakta.
Varningssignalen larmar när generatorn inte ger någon spänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du verkar intresserad av att lösa problemet själv. 

Knalla då ivag till Biltema och köp en Tångamperemeter, så ska vi hjälpa dig. 

Tångamperemeter har de

mätfunktioner som krävs. 

Och som är oförstörande både för elsystem, person och inte minst mätinstrumentet, om du följer våra råd och anvisningar. 

Tjolahopp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta motorn och mät spänningen (volt) mellan batteriernas plus och minuspol. Är det mindre än ca 13 volt så har du förmodligen en trasig generator. Lite svårt att veta vad du menar med att det "tar en timme efter att du startat båten" som batterierna har laddat ur.  Började du med fulladdade batterier och ser du att spänningen på dessa är låg efter en timme? Eller är det efter en timme som varningslampan för laddning tänds?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Just så är det. I vanliga fall visar voltmätaren 13volt under körning. Nu visar den ca 10,5. Svårt att se exakt. När larmet hade börjat tjuta tog jag ur batteriet och kollade spänningen som då var på 11,52volt. Satte i nyladdat batteri och larmet tystnade. Förmodligen bara för stunden innan det börjar få soppatorsk det också. 

Kan det vara så att jag satt in fel typ batteri som inte generatorn klarar av? Har nya batteri från förra sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev ConnyVolvoPenta250gxi:

Hej! Just så är det. I vanliga fall visar voltmätaren 13volt under körning. Nu visar den ca 10,5. Svårt att se exakt. När larmet hade börjat tjuta tog jag ur batteriet och kollade spänningen som då var på 11,52volt. Satte i nyladdat batteri och larmet tystnade. Förmodligen bara för stunden innan det börjar få soppatorsk det också. 

Kan det vara så att jag satt in fel typ batteri som inte generatorn klarar av? Har nya batteri från förra sommaren.

Då är det ganska uppenbart att batteriet inte får laddning.

Så vad är anledningen till det?

Antingen är generatorn kass eller så har någon kabel hoppat loss eller någon väldigt dålig kontakt någonstans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat kablarna men tar en runda till för säkerhet skull. 

Lustigt....har i alla år gjort vinterservicen själv såsom olja, filter, kylsystem, smörjning osv....men just denna vinter valde jag att lämna in då det var dags för bälgbyte och slipning/målning av drev. Och så får man tillbaka den med detta.....

Servade den på hösten så provkörde aldrig då. Inte förrän ca 8mån senare:-(

Stort Tack! för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...