Lialinda 0 Postad 31 Juli , 2020 Hej vi har köpt en fiskebåt/motorbåt som heter Marina 16 ht. Hittar inte en enda träff på Google när jag söker på båtens namn. Jag vill ha information om vilken båt vi köpt, hur stor den är, bilder på hur den ser ut från början, då förre ägaren satt in lite egna saker (massa sladdar). Kan båten heta Marina 16 ht? Vad står 16 ht för då det inte finns en enda träff på nätet. Någon som vet mer om just sorten Marina? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 31 Juli , 2020 (redigerade) Hej och välkommen hit! "Marina" verkar ju mer vara ett egennamn, det namnet förre ägaren döpt båten till?? Ht betyder vanligtvis "hard top" alltså ett litet tak som man kan krypa ned inunder, 16 är vanligtvis båtens längd i fot. 1 fot är 0.3048m, alltså har du köpt en liten hard top-båt om är 4,87 meter lång? Om du nu funnit en massa sladdar som inte leder någonstans, inte är kopplade till någonting så kan du ju ta bort dessa. Det är ett rätt vanligt fenomen i begagnade båtar att förre ägaren har kopplat in diverse elektronisk navigationsutrustning eller annat som blivit omodernt eller sådant denne förre ägare inte låtit gå med i köpet, men sladdar och ännu värre, kablar blir kvar till ingen nytta. Koppla bort eller klipp bort allt som är onödigt! Bryt helst strömmen innan denna sanering i elsystemet. Redigerad 31 Juli , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 31 Juli , 2020 Lägg upp ett par bilder så kanske någon forummedlem kan identifiera den. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 499 Postad 31 Juli , 2020 En sådan här? http://www.jonesboatyard.co.uk/boat-sales/marina-16-gt-boats-for-sale.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 31 Juli , 2020 1 minut sedan skrev Mackey: En sådan här? http://www.jonesboatyard.co.uk/boat-sales/marina-16-gt-boats-for-sale.html well it looks very British. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 499 Postad 31 Juli , 2020 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: well it looks very British. Yes indeed Mr Ohm. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 31 Juli , 2020 Den på bilden är väl en Shetland 16 ht? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lialinda 0 Postad 31 Juli , 2020 Det jag hittat är att den är gjord i England. Lade upp en bild nu. Hjälper det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 499 Postad 31 Juli , 2020 Ser ju ut som den jag länkade till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 31 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Lialinda: Det jag hittat är att den är gjord i England. Lade upp en bild nu. Hjälper det? Shetland 16 ht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 499 Postad 31 Juli , 2020 23 minuter sedan skrev pseudonym: Shetland 16 ht. Eller en Marina 16 GT. 😉 Jag vet faktiskt inte... Härifrån får man nog googla och jämföra bilder, tycker de är väldigt lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 1 Augusti , 2020 Vore ju konstigt om det inte vore en Marina 16 GT där någon i något led råkat förväxla G mot H. Kanske importören då båten onekligen är en HardTop (GT står väl för det luddiga Grand Tour som kan innebära lite vad som helst) Det som jag avgör det på är sde märkliga linjerna i plasten i bogen, det är ingen Shetland 16 sol har sådana även om rutan påminner om den på den båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Augusti , 2020 45 minuter sedan skrev Dava: Vore ju konstigt om det inte vore en Marina 16 GT där någon i något led råkat förväxla G mot H. Kanske importören då båten onekligen är en HardTop (GT står väl för det luddiga Grand Tour som kan innebära lite vad som helst) Det som jag avgör det på är sde märkliga linjerna i plasten i bogen, det är ingen Shetland 16 sol har sådana även om rutan påminner om den på den båten... Det som händer på de brittiska vänstertrafiköarna brukar ju kunna jämföras med det som händer hos oss. Jag tänker på att båtbyggare konkar, köps upp av andra, formar säljs till andra båtbyggare och kanske i bästa fall modifieras litet och likadana båtar byggs som säljs under andra namn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 1 Augusti , 2020 GT = Gin o tonic? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 19 Maj , 2021 (redigerade) Hej! Jag har en Marina Boats LTD, en 16 GT... dessa byggdes först för två motorer och tävling, men en mer anpassad modell dök senare upp som Marina GT16 med plats för en motor, två ingjutna tofter bak och två stolar. Ytterligare en snarlik modell dök senare upp som Marina M17. Skillnaden, vad jag förstår, är bla formen på rutan där M17 har en välvd ruta i ett stycke och 16GT har en tvådelad ruta med sidostycken ("fyrkantigare") som på bilden någon länkade till - din båt är nog därför en M17? En fantastisk båt som planar väldigt snabbt (racergener) där tyvärr bottenstocken brukar murkna, men jag löste det genom att plasta in nya spant längsledes. Efter att Marina Boats köptes av Monark/Crescent -79 började flera andra bolag "legotillverka" M17, t.ex Shetland (Shetland M17) Inter (Inter 500) och Arran Boats (Arran 16/17) - Marina boats har en namnskylt ovanför kabyssdörren. Redigerad 19 Maj , 2021 av Marina16GT 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lialinda 0 Postad 5 Juni , 2022 @Marina16GT stort tack för ditt svar. Har läst det många gånger och fortsatt googla men aldrig svarat dig. Nu står vi tredje sommaren i rad med en båtmotor som bara krånglar och velar mellan olika alternativ. Vi gillar båten men en ny motor mellan 50-70hk blir ett pris vi skulle kunna få en annan båt+motor för. Jag förstår att skicket på en båt avgör, men har du någon idé om vad vi skulle kunna sälja bara båten för? Vi har en 30-trailer till den också. Köper folk enbart båt utan trailer tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 6 Juni , 2022 Om du trivs med båten så köp en ny motor eller en bättre begagnad motor. Annars kanske du hamnar i samma läge ganska omgående och det blir ännu dyrare. Har du tur kanske du får 15000 kr för ekipaget med trasig motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lialinda 0 Postad 6 Juni , 2022 Ja vi antog cirka 10000 eller så. Vi tror inte det är så stort fel på motorn, en kunnig kommer få ordning på den - men vi har inte kunskaperna som krävs och ingen vill ta in den för service då den är från 89 (ingen här i närheten iaf). Jag tror på att köpa en ny motor. Är ju inget fel på båten. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser