Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst Nisse

Lyssna på denna motor (mp3)

Rekommendera Poster

Gäst Nisse

Hej jag har problem med en suzuki 40 hk. Den går inte som den ska. [KUR]Här är motorljudet: [LINK]http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Suzuki_40_kh.jpg[/LINK] Högerklicka och välj spara mål som...[/KUR] Obs! Filen heter .jpg bara för att jag inte fick lägga upp mp3. Öppna bara filen i winamp eller mediaplayer så funkar den. Undrar om det finns några motoröron som kan identifiera troliga fel. Tack på förhand!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Hoppsan! Länken trasig! Här är den rätta:[LINK]upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Suzuki_40_kh.jpg[/LINK] Komihåg att högerklicka och välja spara mål som...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag kunde inte öppnna den som jpg jag fick byta namn till .mpeg då funkade det.tyvärr är jag ingen motorkännare så jag vet ikke vad som står på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som min elektriska tandborste :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Ok då vet jag vad felet är. Tackar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rickard

Hehe. Ja, eltandborste med dåliga batterier.. För dålig kvalite, mina högtalare är iofs också kassa men det lilla jag hörde lät illa? Låter motorn hårt och otäckt i verkligheten med nåt innerligt skrapande, knackande så skulle jag vilja veta om alla dina kolvar rör sig som dom ska? Ta av dina tändstift och kolla efter visuella fel. Metallspån, massa soppa, sönderslagna tändstift osv. Stoppa in nån pinne i cylindern med en mjuk topp och känn att det verkar röra sig ok när du vrider på svänghjulet. Hellre bilder när du hittat nåt som ser konstigt ut. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

ok, jag ville att ni skulle höra hur motorn går men jag kan försöka förklara. Den varvar upp på tomgången sen är det som att den misständer och lägger nästan av, sen varvar den upp igen o.s.v. bum...bum..bum.bum.bum.BUM! bum...bum..bum.bum.bum.BUM! bum...bum..bum.bum.bum.BUM! Haha! Hoppas någon förstår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låter som en gammal diselmaskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Dooh! Jag gillar verkligen alla skämt men är det seriöst ingen som vet VARFÖR det låter så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... har liknande ljud på min gamla utombordare från 70-talet, men det uppträder enbart när den är kall och man måste köra till/från på choken.. tror att det tänder för tidigt pga fet blandning... så tipset är att kolla förgasaren och tomgångs/blandningsskruvarna.. Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hej igen! Inget illa menat men du får nog tåla ett par skämt. Letade rätt på mina pianohörlurar och det låter fortfarande rätt jäkla knackigt.. Förslagen är menade som självhjälp. Du beskriver för lite för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser. Jag och andra har föreslagit fölande fel.. 1. Förgasarna? Tomgångsblanding luft/Bränsle Täppt i nåt munstycke. 2. Tändninginställning? 3. Dåligt tändstift på nån cylinder? 4. Det vanliga soppaproblemet. osv.. Om jag i välmening frågar hur tändstiften ser ut så förväntar jag mej att du vet det. När jag ber dig beskriva problemet närmare vill jag veta om motorn inte går mer än så här eller om den går bra vid halv resp fullvarv. Är den varm eller kall när du upplever detta osv.. Du skriver att du har en suzuki 40 hk. Vilket år är den ifrån då? Själv kör jag SAAB med 200hk säger det dig nåt? Snälla, beskriv noga och vad du kollat hur det såg ut och hur motorn totalt sätt. Så lovar jag att göra mitt bästa för att hjälpa, utesluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stig

Det är nog VRO pumpen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mande

Jag tycker också att det låter som VRO pumpen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Ok! TACK! Rickard jag får tacka för dina svar även om jag hatar att hålla på och skruva så kanske dina tips är enda utvägen. Tills vidare så ska jag pilla lite på ställskruvarna på förgasaren och ev. byta VRO pump (jag antar att det är bränslepumpen?). Jag har lite mer info till er som sökte det också: 1. Den går lika dåligt kall som varm, den varvar ut fint och tändstiften är hela och dugligt rena. 2. Jag tror att det är en Suzuki 40 hk från 89. Det är iaf den blå/silver serien. 3. Förgasaren är inte tät i något munstycke och tändningsinställningar vette fan, men inget ändrat sen den gick bra. 4. Bensinen är blandad med 2% olja.

post-0-1394234425,6905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

:-)Suck. VRO pumpen är för oljeblandning. Det är någon knasboll som tycker det är skitkul att spamma alla trådar med hänvisning till den. Att det skulle vara bränslepumpen är dock möjligt. Isåfall brukar det bli bättre om du pumpar på blåsan samtidigt som båten går på tomgång. Att den då funkar bra på andra register kan bero på att membranet inte är riktigt tätt eller att packningen mellan pumpen och huset inte är riktigt tät. Vid lågt varv mindre pumpning. Däremot borde det bli dåligt (efter 15-12 sek), inte vara kasst från början vilket talar emot pumpen. Jag skulle satsa på en tomgångsjustering. Men om den gått bra tidigare utan att du ändrat några inställningar så lyfter jag ett finger för att du iallafall har något i förgasaren. Att du säger att dom inte är täppta?! Det kan du inte se med blåtta ögat knappt. Montera dän skruva isär, torka och pilla försiktigt i alla hål,blås ur med tryckluft. Minst. Det kan tilloch med vara kondensvatten som täpper och vägrar trilla ur. Hatar att skruva? Ta dän tändstift är väl inte så jädrans krångligt? Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

:-/ Ja när jag så att stig föreslog VRO pumpen när det gällde backväxelproblem så blev jag lite misstänkt. Jag skrev nog lite otydligt och menade att jag INTE SKRUVAT PÅ TÄNDNINGSINSTÄLLNINGARNA men däremot PÅ TOMGÅNGEN. Sen, den nålen som går ner i förgasaren från toppen, vad styr den? Tack tack för alla svar! Skitschysst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Glömde: Jag rensade förgasarens alla hål med nålar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag är inte så bra på båt motorer men jag har en gammal förgasar bil som började bludra hoppa upp och ner i var då visade det sig att det var en packning som läckte under förgasaren kolla att den inte drar tjuvluft kan man göra med lite startgas spraja vid förgasarfoten så hör man att den varvar till då är det en läcka. lycka till hoppas det löser sig. MVH: Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

då visade det sig att det var en packning som läckte under förgasaren kolla att den inte drar tjuvluft kan man göra med lite startgas spraja vid förgasarfoten så hör man att den varvar till då är det en läcka. Bra förslag! Kolla det. Jag vill inte vara övertydlig, men har du inte plockat bort förgasaren, tagit bort flottörhuset, tagit bort nålen och blåst alla munstycken med tryckluft så finns det inte stor chans att du har fått bort ev skräp. Du kommer inte åt hälften av alla kanaler från utsidan. Sen ett förtydligande. Det är inte tomgångsvarvet du ska ändra, dvs länkarmen som öppnar spjällen i förgasaren, utan luft/bränsleblandningen för lågfartsmunstycket med en skruv in i förgasaren som brukar stå 2-3 varv från bottenläge beroende på motor. Men nu vill jag nog rekommendera att du fixar en servicemanual (om du inte redan har en sån) där du ser hur det ser ut och hur det går till. Finns även en del inlägg i andra trådar som beskriver det noggrannt. Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Ska bli kapten! Men nu gick bränslefiltret sönder, jag pumpade och så sprack plasten i locket på filtret. Köper nytt imorgon. Tack för startgastipset, och som vanligt: tack Rickard, du är en klippa eller nåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...