Stevert 0 Postad 30 Juli , 2020 Hej, Finns det någon som vet vilka av alla kanaler i topplocket som oljan trycks upp i topplocket på en AQ145A (Volvo B23)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2020 Inte 100:a, men har för mig att det är den kanalen strax över oljefiltret dvs den med oval öppning i packningen. Men som sagt inte säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevert 0 Postad 30 Juli , 2020 Misstänker det jag med, men det har varit stört omöjligt att hitta info om detta på nätet. Hade ett problem i samband med att jag rev av toppen för att åtgärda korroderad avgasport på cyl.4. Återmonterade alla delar med nya packningar överallt (topp-, insug- avgas-). Följde verkstadshandboken åch drog toppbultarna steg 1 (60 Nm) och startade för varmgång innan slutdragning. Då läckte det både olja och glykol någonstans ifrån. Dessutom kom det olja i kylvattnet (skummade i expansionstanken). Någon som varit med om det? Har precis plockat isär expansionstank och värmeväxlare för rengöring för att se om det kommer in mer/ny olja löpande (även om jag inte kan se att det miskar på stickan). Teori: Det läckte över mellan kanalerna vid halvdragen topp - och gör förhoppningsvis INTE det nu när den är fulldragen. Undrade därför var kanalen låg, om den låg nära en kylvattenkanal, vilken den då verkar göra... Kommentarer någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2020 Och du rengjorde block och topp från alla packningsrester, måste vara kemiskt rent. Har motorn gått varm så du har en skev topp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevert 0 Postad 31 Juli , 2020 Jajamen, med rakblad och lite våtslippapper, såväl topp som block. Motorn är inte varmörd av mig i alla fall. Köpte den för ca 2 månader sedan och har jobbat med den sedan dess. Vid provkörning fanns ingen indikation på olja i expanstionstanken (även mycket lite brukar ju synas som en hinna på ytan) så jag tror inte toppen slagit sig i under förra ägarens drift heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 31 Juli , 2020 Man måste naturligtvis dra toppen i alla steg innan man startar motorn. Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevert 0 Postad 31 Juli , 2020 Hej Ingemar, Ja, det verkar ju rimligt, men så här säger verkstadshandboken: "Olja in cylinderlocksskruvarnas gängor och brickor samt montera och momentdra skruvarna. Åtdragningsmoment 90 Nm (9 kpm). Åtdragningen skall utföras i två steg. 1:a 60 Nm (6 kpm) 2:a 90 Nm (9 kpm). Efterdragningen skall utföras efter att motorn har varmkörts och därefter svalnat i 30 min. Vid efterdragning skall skruven först lossas så mycket att den vrider sig vid åtdragningen. (Vilofriktionen skall brytas)." Kanske finns där utrymme för feltolkning? Menar man att man ska dra i två steg, och sedan varmköra, lossa och återdra? Så tolkar inte jag texten i och med att man säger "Efterdragningen". Kommentera gärna! Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 31 Juli , 2020 (redigerade) Det står ju klart och tydligt att du ska dra 90 Nm. Sen ska du varmköra och låta motorn svalna och efterdra genom att först släppa litet på skruven och dra åter 90 Nm. Man drar i olika steg för att inte sned-dra cylinderlocket. Ingemar Redigerad 31 Juli , 2020 av sanktanna 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Juli , 2020 Precis man menar att du måste dra bägge stegen direkt, dvs du drar alla skruvarna 60Nm sedan går du ett varv till med 90 Nm sedan varmköra och låta svalna, lossa lite och dra igen enl steg 1 o 2. Ganska solklart tycker jag. Tyvärr om du startat med för lös dragen topp så kan packningen gett sig, och då hjälper ingen efterdragning i världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 31 Juli , 2020 11 minuter sedan skrev Gelis: Precis man menar att du måste dra bägge stegen direkt, dvs du drar alla skruvarna 60Nm sedan går du ett varv till med 90 Nm sedan varmköra och låta svalna, lossa lite och dra igen enl steg 1 o 2. Ganska solklart tycker jag. Tyvärr om du startat med för lös dragen topp så kan packningen gett sig, och då hjälper ingen efterdragning i världen. Lite fel. Man lossar bar litet på skruven och sen drar med 90 Nm. Om möjligt byt packning. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevert 0 Postad 31 Juli , 2020 Hej, Nja, jag tycker nog att det finns utrymme för feltolkning jag. Skriver man "Efterdragningen skall utföras efter att motorn har varmkörts och därefter svalnat i 30 min." så är det lätt att förstå det som att 60Nm är en första dragning och 90 Nm är själva efterdragningen. Har det stått typ "Steg 2 ska göras ytterligare en gång efter varmkörning osv...". Sannolikt är texten självklar för en erfaren mek. men för en händig lekman som gör detta första gången blir det lätt att tolka fel. Nåväl - tack för ert engagemang i frågan. I dag kom alla delar hem. Efter återmontage av rengjord värmeväxlare och exp.tank vidtog provkörning (varmkörning och lite varvning vid btygga iofs.), och hoppet lever. Verkar inte vara nämnvärt med olja kvar i kylvattnet och troligen inget tillskott av ny. Riktig testkörning i morgon med belastning, så får vi se om det håller. Håll tummarna! Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser