kiwimannen 1 Postad 30 Juli , 2020 Hej gänget. Nyinköpt båt, Crescent 535ht från 70-talet med Mercury 60 hk från 2000. Styrningen som sitter i nu är ett rejält fulbygge. Styrkabeln fäst direkt i skrovet med 4 slangklämmor totalt och ingen draglänk, så man skippade att montera genom tiltröret och drog kabeln direkt till motorn. Dessutom har styrkabelns ytterhölje spruckit, så den ska bytas oavsett. Nu till frågan. Jag funderar på att byta till hydraulstyrning, men motorbrunnen är ganska trång (cirka 55 cm bred, och 78 cm krävs enligt den styrning jag tittat på). https://www.seasea.se/motortillbehör/hydraulstyrning/hydraulstyrning-75-hk-nordflex-75-paket Är det lämpligt att såga upp (och sedan plasta på något sätt) motorbrunnen för att få plats med hydraulstyrningen? Prisskillnaden på några tusenlappar jämfört med ny styrkabel bortser jag från. Åsikter och tips mottages gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 30 Juli , 2020 Hydraulstyrning är ju jättebra, men dyrt, om man skall vara tråkig så kan man ju fråga om den gamla båten är värd detta, och om du då även skall göra en omfattande ombyggnad....? Biltema har ju annars en rätt billig mekanisk styrning, du plockar de delarna du behöver i hyllan i butiken. Sannolikt kommer du att få en trevligare körupplevelse även med den, då din gamla fulinstallerade kanske inte gav så bra precision och var sliten. (Jag har inte testat Biltemas och har inte heller hört någon som gjort det). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwimannen 1 Postad 30 Juli , 2020 7 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Hydraulstyrning är ju jättebra, men dyrt, om man skall vara tråkig så kan man ju fråga om den gamla båten är värd detta, och om du då även skall göra en omfattande ombyggnad....? Biltema har ju annars en rätt billig mekanisk styrning, du plockar de delarna du behöver i hyllan i butiken. Sannolikt kommer du att få en trevligare körupplevelse även med den, då din gamla fulinstallerade kanske inte gav så bra precision och var sliten. (Jag har inte testat Biltemas och har inte heller hört någon som gjort det). Tack för feedback. Båten var relativt billig (25k inkl kärra). Med tanke på båtens ålder lutar det nog åt en helt ny styrning (ska dock undersöka styrväxelns skick i eftermiddag). Blir som sagt bara ett par tusen upp till hydraulstyrning när man räknar ihop det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 30 Juli , 2020 10 minuter sedan skrev kiwimannen: Tack för feedback. Båten var relativt billig (25k inkl kärra). Med tanke på båtens ålder lutar det nog åt en helt ny styrning (ska dock undersöka styrväxelns skick i eftermiddag). Blir som sagt bara ett par tusen upp till hydraulstyrning när man räknar ihop det. Dom där mekaniska kabelstyrningarna brukar vara rätt "sletna" som vi säger på götebosska. inte sällan är både planethjulet inuti rattväxeln och styrkabeln rätt blanka, där det skall vara räfflor eller någon sorts splines. Så kolla du upp vad en komplett styrning koster hos båttillbehörsbutiken respektive Biltema och överväg att ersätta med den sådan istället för en hydraulisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwimannen 1 Postad 3 Augusti , 2020 Det blev hydraulstyrning och en provisorisk öppning av motorbrunnen. Och så får man plasta lite till vintern. 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urban123 1 Postad 26 Maj , 2022 Har samma problem. Hur såg resultatet ut efter plastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwimannen 1 Postad 26 Maj , 2022 58 minuter sedan skrev Urban123: Har samma problem. Hur såg resultatet ut efter plastning? Resultatet blev väl inte fackmannamässigt.. men det fungerar. Har man tid/ork att göra det snyggt går det förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Maj , 2022 2020-08-03 vid 13:11 skrev kiwimannen: Det blev hydraulstyrning och en provisorisk öppning av motorbrunnen. Och så får man plasta lite till vintern. 😀 19 timmar sedan skrev kiwimannen: Resultatet blev väl inte fackmannamässigt.. men det fungerar. Har man tid/ork att göra det snyggt går det förstås. Här kan det ju vara litet kritiskt, det gäller ju att på något sätt hindra vatten att komma in mellan skrovet och innerlinern. Jag tänker en akterifrån inbrytande dyning, svallvåg eller egen häckvåg om man snabbt minskar farten. Även om båten blir felaktigt lastad med mycket vikt långt bak, kan det ju i värsta fall bli en förlisning. Hålen är ju rätt stora, så det kan ju komma in rätt mycket vatten på kort tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwimannen 1 Postad 27 Maj , 2022 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Här kan det ju vara litet kritiskt, det gäller ju att på något sätt hindra vatten att komma in mellan skrovet och innerlinern. Jag tänker en akterifrån inbrytande dyning, svallvåg eller egen häckvåg om man snabbt minskar farten. Även om båten blir felaktigt lastad med mycket vikt långt bak, kan det ju i värsta fall bli en förlisning. Hålen är ju rätt stora, så det kan ju komma in rätt mycket vatten på kort tid. Absolut. Bra att du klargör det! Det är tätat, tänk att det sitter typ en liten plasthink på vardera sida. Helt tätt på ena sidan, genomföring för hydraulslangarna i den andra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser