Boko57 4 Postad 29 Juli , 2020 Mitt triminstrument dvs det fyrkantiga till Volvo Penta 290 drevet gav upp. Jag köpte därför ett kit med det nya runda instrumentet som ska ersätta det gamla. Mitt problem är att färgmärkningen på den gamla kabelstammen inte stämmer med det nya. Se bilden. Är min gissning rätt att den gula enkelledaren på bilden är för instrumentbelysningen och att kontakten med två ledare är för strömmatning där röd/vit ska till plus (+) och orange till minus (-)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juli , 2020 Jag hade ett problem med kablagetillverkaren mellan instrumentet och givaren som vi diskuterade i den här tråden för,en del år sedan. Möjligen kanske eventuellt är du hjälpt av det, någonstans blev det inlagt ett kopplingsschema. Detta är du troligtvis hjälpt av! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 29 Juli , 2020 (redigerade) Tack för schemat! Tyvärr blev jag inte klokare över elschemat. Det är lite irriterande av Volvo penta marknadsför ett ombyggnadskit när man har det fyrkantiga instrumentet men inte kan skicka med en beskrivning på var kontakterna ska kopplas in eller vad de har för funktion. Hoppas att någon här på forumet har köpt detta kit och kan ge en förklaring på min fråga. Redigerad 29 Juli , 2020 av Boko57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 29 Juli , 2020 Om du inte får svar här kan säkert VP svara om de får ett mail med foton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 30 Juli , 2020 Jag har mailat VP nu men det tar säkert tid att få svar från dem. Skulle egentligen behöva veta redan idag hur det ska kopplas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Boko57: Jag har mailat VP nu men det tar säkert tid att få svar från dem. Skulle egentligen behöva veta redan idag hur det ska kopplas in. Var det bara instrumentet medskickat i kittet? Jag läste om detta kit, men kanske missuppfattade eller läste slarvigt, fick uppfattningen om att det bara var "plug and play" med någon adapter? eller är det så att kopplingsdonen passar rakt av? Min gula hänger lös, men jag har konstant instrumentbelysning/bakgrundsbelysning av displayen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 30 Juli , 2020 Det ska vara plug & play men utöver adapter kontakten mellan nytt instrument och gammal kabelstam så finns det ytterligare två kontakter som jag har nämnt ovan. Dessa finns ingen beskrivning vad de är till för. Riktigt dåligt. Jag fick svar från VP via mail på min fråga. "Hej, Tack för ditt intresse för Volvo Penta. Support som denna ingår i köpet av kittet. Vi föreslår att du tar kontakt med återförsäljaren som sålde dig kittet för vidare teknisk support. Kontaktuppgifter till våra återförsäljare kan hittas på följande länk: bla bla" Ingen hjälp från dem alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 30 Juli , 2020 Från den som jag köpte kitet av fick jag nu elschema på rund respektive fyrkantigt instrument. Dock när jag tittar så blir jag inte klokare. Jag är ingen båtelektriker tyvärr. Hoppas att någon på forumet ge lite vägledning. elschema.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 2 Augusti , 2020 Nu har jag fått svar från återförsäljaren som har frågat VP. Varken kontakten med en ledning eller två ledningar ska jag bry mig om. Dessa är för någon slags expansion av ytterligare utrustning. Det hade varit bra att skriva detta i instruktionen. Det blir att koppla in instrumentet nu med dessa förutsättningar. Den gamla instrumentet kommer jag att sälja. Det har ibland fungerat och ibland inte. Kanske kan någon elektronik kunnig laga detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 5 Augusti , 2020 vad är det för fel på tilltmätaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser