Ellehbg 1 Postad 28 Juli , 2020 Hejsan! Jag har en Sea Ray med Mercrusier 4,3 inombordare som nästan alltid kräver starthjälp ( https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/fritid/bil-apparater-for-resan/noco-genius-boost-gb40-starthjalp-for-bil-p44950 ) för att starta. Utan den går inte startmotorn alls utan det bara klickar och blir spänningsfall som i videon: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 Första misstanken är naturligtvis dåliga batterier men jag har provat med tre olika batterier varav ett är nytt för säsongen. Det som är nytt för säsongen kunde starta motorn på egen hand fram till för några veckor sedan. Jag misstänkte då dålig laddning/dålig generator men när jag tog hem och laddade batteriet var det fulladdat efter en minut och det visade drygt 13 volt från början. Både startrelä och startmotor är bytt nyligen. Det är väl kablage kvar att kontrollera eller finns det något annat jag missat? Tack på förhand! Elias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli , 2020 (redigerade) Du kanske ska börja att titta över kablaget ( som du skriver) och tändningslåset. Sitter det någon huvudspänningsbrytare, kan också fallera. Redigerad 28 Juli , 2020 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 28 Juli , 2020 Klickande och ingen startmotor har i mitt fall berott på en glappande kontakt med startmotorn. Tror som föregående och du själv att kablaget och kontakterna är väl värda att kontrollera, putsa och dra åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ellehbg 1 Postad 29 Juli , 2020 Jag mätte över startmotorn och där var det 12,8 volt, precis som batteriet. Men så fort nyckeln vreds om dök det till knappt någonting. Jag mätte också på kablarna där de fäster i kabelskorna på batteriet med samma resultat. Var kan jag tänkas hitta en huvudspänningsbrytare? @Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 29 Juli , 2020 Om spänningen över batteriet sjunker mot noll när startmotorn aktiveras så tyder det på dåligt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 29 Juli , 2020 Jo, så kan det vara om du mötte på batteripolerna, alltså inte på batteripolskorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ellehbg 1 Postad 29 Juli , 2020 På batteripolerna var spänningen konstant kring 12,8 medan den på polskorna sjönk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Juli , 2020 (redigerade) Ta bort Polklämmorna och slipa ur dessa med sandpapper. Sitter kablarna klämda i polklämmorna så lossa där också ock gör rent. Dock mest troligt att du har oxid mellan batteripol och klämma (sko) Redigerad 29 Juli , 2020 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 29 Juli , 2020 3 timmar sedan skrev Ellehbg: På batteripolerna var spänningen konstant kring 12,8 medan den på polskorna sjönk OK, då är det nog som Gelis skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser