Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Brunnsviken

Nämdöfjärden

Rekommendera Poster

Brukar någon här gå över Nämdöfjärden som kan vara ganska blåsig med ordentliga svall redan vid 6-7 sekundmeter och ännu mer i byarna? Hur tar ni er över med jämnast gång? Min båt är 7,3 m lång och jag funderar på om skrovet skulle behöva vara längre för att ta vågorna bättre, eller om gången kan förbättras med bättre körteknik. Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då och då passerar jag Nämdöfjärden och körsättet beror ju helt och hållet på från vilket håll vågorna kommer. Vågorna rakt emot så blir det nedtrimmat och plöjande gång. 
Vågorna med så blir det upptrimmat och surfande med ständigt parerade med gasen. 
Och sen beror det ju på vilken av båtarna jag använder förstås. 
Kan trösta dig med att Mysingen är betydligt värre 😉.

 7,3 m båt bör klara Nämdöfjärden utan problem men olika båtar beter sig väldigt olika vid hårdare väder. Denna ”sommar” har ju varit extremt blåsig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Brukar någon här gå över Nämdöfjärden som kan vara ganska blåsig med ordentliga svall redan vid 6-7 sekundmeter och ännu mer i byarna? Hur tar ni er över med jämnast gång? Min båt är 7,3 m lång och jag funderar på om skrovet skulle behöva vara längre för att ta vågorna bättre, eller om gången kan förbättras med bättre körteknik. Tips mottages tacksamt!

Typ av båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

7,3 m båt bör klara Nämdöfjärden utan problem men olika båtar beter sig väldigt olika vid hårdare väder. Denna ”sommar” har ju varit extremt blåsig!

Ja, i normala fall gör den det, men vid 7-8 m/s och 12 i byarna blir det ändå ganska skakigt och stänkigt, speciellt vid västlig vind om jag går norrut.


Jag höll 20-23 knop här, vill inte ha luftfärder i onödan när familjen är med. Är tricket att köra ännu fortare, lyckas man ligga ovanpå vågtopparna då? Jag har aldrig lyckats ta mig ut på egen hand och prova.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brunnsviken:

Är tricket att köra ännu fortare, lyckas man ligga ovanpå vågtopparna då?

Vissa säger att 9 m är den magiska gränsen, efter vilken du kan segla i grov sjö utan att falla ned mellan vågorna. Så du skulle behöva en längre båt för att ligga ovanpå. Även om det inte finns en magisk gräns är det väl så att ju längre båt desto grövre sjö kan du plöja istället för att studsa på, och sju meters öppen båt + sidvind + 12 i byarna + 23 knop kan väl knappast bli jättebehagligt?

 

Alternativt behöver du en båt med bärplan (hydrofoil)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag höll 20-23 knop här, vill inte ha luftfärder i onödan när familjen är med. Är tricket att köra ännu fortare, lyckas man ligga ovanpå vågtopparna då? Jag har aldrig lyckats ta mig ut på egen hand och prova.

Om tricket är att köra fortare så har jag aldrig lyckats. Jag skulle säga att 10-12 knop kan vara rätt fart mot vågorna under de omständigheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, farn said:

Vissa säger att 9 m är den magiska gränsen, efter vilken du kan segla i grov sjö utan att falla ned mellan vågorna.

Ja, jag har också gissat nåt sånt. Såg att andra lite större flytetyg som jag mötte hade jämnare gång, men det kan också bero på att de tog vind från annat håll.

 

Exempelvis påstås ju Segmo vara en klassisk skärgårdsjeep, men jag har aldrig åkt i någon i hårdare väder. Och den ligger ju på nästan precis 9 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, ChristerN said:

Om tricket är att köra fortare så har jag aldrig lyckats. Jag skulle säga att 10-12 knop kan vara rätt fart mot vågorna under de omständigheterna.

Inte jag heller. Det här kommer från den gamla boken ”Körteknik med snabba motorbåtar”’ som enstaka kurser för Manöverintyg högfartsbåt använder, men författaren skriver aldrig om han menar ”snabbare” som att gå från 20 till 30 knop eller 15 till 20. Jag lyckas iallafall ligga strax över 20 men gick neråt 17 i de värsta partierna.

 

Spannet mellan 10 knop upp till plan försöker jag undvika pga den våldsamt dåliga bränsleekonomin, jag ville heller inte segla upp och nerför varje våg. Men värt att testa nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er trevliga som svarat och andra: hur tar ni vågorna bäst i högre farter, dvs vilken vinkel in mot fören? Givetvis beror det på vindriktning, men man kan ju också kryssa sig fram om det ger jämnare gång, tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

31 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Till er trevliga som svarat och andra: hur tar ni vågorna bäst i högre farter, dvs vilken vinkel in mot fören? Givetvis beror det på vindriktning, men man kan ju också kryssa sig fram om det ger jämnare gång, tänker jag.

Kryssning lär ju dock döda din bränsleekonomi du försökte vårda tidigare.

 

Vågor tar jag normalt vinkelrätt med fart anpassad efter vågstorleken. Svall däremot i någon vinkel, typ 30-60 grader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...