Andybilldal 0 Postad 25 Juli , 2020 Hej! Förra sommaren under en storm kapsejsade min eka med en Yamaha 8hk på. Efter detta lämnade jag in den till en verkstad som gjorde iordning motorn då den legat under vatten. Efter detta så dör motorn när man drar tillbaka gasen till lägsta fart. Kan köra hur långt som helst men när jag slår av gasen så dör motorn och blir svårstartad. När den väl går igång igen så funkar den fint men kan sedan uppleva samma problem igen. Vad kan vara fel? Någon som upplevt samma? En andra sak är att när jag inte användt båten på länge så är det väldigt trögt att dra igång motorn de första 2-3 dragen sen är de som vanligt igen. Kan något rostat/kärvat fast, och isåfall kan man olja upp eller byta någon speciell del? Båda dessa problem uppstod efter att motorn vart under vatten 2 dagar. Ha en fin sommar! /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 25 Juli , 2020 Hej @Andybilldal, om jag hade lämnat in motorn på verkstad efter drunkning skulle jag nog begära av dem att de får ordning på motorn. Det låter lite som att tomgången inte är helt injusterad men jag tycker inte att det låter bra att du har lämnat in motorn och nu själv ska behöva felsöka och fixa med den. Vad har de gjort egentligen? Du borde kunna reklamera deras insatser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andybilldal 0 Postad 26 Juli , 2020 Tack för svar! @farn Jag borde nästan åka tillbaka med den men om det går att fixa själv så testar jag gärna det först Men det känns som de borde vara förgasaren som spökar?:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 26 Juli , 2020 Alltså, förgasare kan man inte rengöra för mycket, de har så små kanaler. Och så är det att ställa in dem ordentligt dessutom. Grym uppfinning men oj vad de har trilskats för mig. Samtidigt har du ju haft motorn under vatten i 2 dagar, och jag vet inte vad det kan ha inneburit. Din andra notering om trögt drag kan ju vara just därför, där skulle du väl kunna testa att smörja extra där du kommer åt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser