Rikard71 1 Postad 25 Juli , 2020 Hej. Jag har en flipper 470 GT och gillar båten men tycker den är väldigt stötig även i lite sjö, köra rakt genom vågor från andra större båtar är bara att glömma, eller kan trim av motor hjälpa till? Någon som har erfarenheter kring detta och kanske även förslag påtandes båtar med liknande storlek som är stabilare i sjö/vågor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 26 Juli , 2020 Kolla in en Flipper Flash utombordar versionen då inombodaren är oftast en slutkörd volvo eller 535 GT även kallad Fame. Priser startar väl runt 70000:- för Flashen beroende på bestyckning och Fame runt 35000:- och uppåt. De klarar sjön bättre men kan ge stötig gång, men ger inte alla båtar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 27 Juli , 2020 Flipprarna, åtminstone de äldre vet inte hur de modernaste ser ut, har en ganska platt botten. Det ger en stötig gång i sjö. Det man kan vinna på det är fart, bränsleförbrukning och att de blir relativt stadiga i hamn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 27 Juli , 2020 Men vad jag kan läsa mig till så har den djup v-botten? http://flipperbat.se/modellarkiv/flipper-470-gt-s/ Den är ju stabil både till sjöss och i hamn men möter man bara lite mindre vågor så slår det så passagerarna börjar oja sig. Kan det vara så att jag behöver tilta motorn för att få upp båten i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juli , 2020 Tyvärr så är 470 lite för kort och lätt för att det ska bli trivsamt i lite sjö. Vad har du för motor? Och vad har du för fart när det känns otrevligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 27 Juli , 2020 Jag har en 50hk och tycker det stöter rätt bra i 20kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juli , 2020 (redigerade) En liten båt i 20 knop när det blåser runt 8 m/s blir stötig är i alla fall min erfarenhet. Sedan kan det vara mer eller mindre otrevlig pga båtens egenskaper. Kommer man upp till runt 6 meter och lite tyngd i båten + skaplig V-botten blir det genast lite trevligare. Är det powertrim på motorn? Redigerad 27 Juli , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard71 1 Postad 28 Juli , 2020 Inte powertrim på den som är på nu men har en i garaget som skall fixas till. Du tänker trimma ut motorn under färd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser