50sman 55 Postad 25 Juli , 2020 Helloj. Jag glömde att fråga förra ägaren vilken "startprocedur" han hade och ingen bok följde med. Så! Några tips? Choka en ggn och prova. Choka 2 ggr sedan prova osv? Skall man ha handgasen på? Eller en länk till var man kan hitta en instruktionsbok? Hau det sau brau. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 Juli , 2020 Du får väl prova lite. Men generellt gäller Pumpa blåsan stenhård, lite gas, håll inne chokeknappen tills motorn börjar tända, vrid på nyckeln. Är det en primer som choke funktion så tryck in nyckeln några sekunder släpp sedan och vrid på nyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 25 Juli , 2020 Kan inte tro att en motor från 78 har primer? eller har jag fel? Som @Gelis säger, pumpa blåsan och om det inte är primer (vilket jag inte tror) så tryck in nyckeln och vrid om medan du håller nyckeln i intryckt läge, släpp ut nyckeln när motorn tuggar igång. Jag skulle också dra på det du kallar handgasen typ fullt och sänka så fort den startar. Och sänka start-nivån på handgasen efterhand, varefter jag lär mig hur lite som behövs. Hellre att motorn varvar lite i 1-2 sek en gång än att den inte startar alls. Det är förmodligen mkt mindre som behövs när motorn är varm, dvs kördes nyligen. Sällan jag behövt handgasen med en varm motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 26 Juli , 2020 Hej. Har 2 st batterier laddade och klara Blåsan skall bli stenhård har jag läst. Den har choke och den lilla "motorn" som aktiverar choken rör på sig när jag trycker på knappen. Finns en manuell choke på motorn också i värsta fall :). Tror iofs att min motor lär bli en följetång här då förre ägaren nämnde ngt om att den kan vara "lite" bråkig att starta när den är varm men att han alltid har fått igång den. Ja! jag vet men den var billig och nu när man har hemester så kostade den bara 1/4 dels semesterresa (för tillfället). Men det tar vi i en ev separat tråd. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser