Springrod 2 Postad 25 Juli , 2020 Jag har en KAD44 som läcker glykol både under körning och när den står still men jag lyckas inte hitta läckaget. Är det någon som har någon ide på var det kan läcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 25 Juli , 2020 Sök efter ett vitt pulver (=glykolets socker). Någonstans ovanför det eventuella fyndet borde du hitta lekaget. Det vanliga är att på många VP-maskiner finns det metallrör mellan block och komponenter. Dessa rör skjuts in med en o-ring som packning och den tar stryk över tid och bör bytas. Ett dylikt lekage (även om litet) skall man inte lämna oåtgärdat då tätningsytan kan korrodera där fukten får syre. Resultatet kan bli att dyra delar bör bytas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Springrod 2 Postad 25 Juli , 2020 Tack för ditt svar, då ska jag fortsätta mitt letande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 25 Juli , 2020 (redigerade) 46 minuter sedan skrev Springrod: Tack för ditt svar, då ska jag fortsätta mitt letande. Hur mycket har du fyllt i expansionskärlet, något för hög nivå och den trycker ur sig detta direkt. Lyftöglan du har ovanför kyltornet mot ventilkåpan, kan det läcka, toppen är där helt öppen och öglan tätar kylkanalen med en packning. Ovanligt att det läcker där men det inträffar. Vanligaste orsaken är överfyllnad i burken. Cirkulationspumpen är en annan faktor men då har du läckage neråt tråget på motorn. Turbons anslutning mellan de slangar som går till expansinonskärlet samt i anslutningen mot expansionskärlet är en annan faktor. Termostathuset förbinds med ett plaströr iskjutet i kyllimpan detta plaströr kan ibland spricka eller vibrera sönder. Du beskriver inte var på motorn du har glykol lycka till. Välkommen hit till Maringuiden 👍 Btw Redigerad 25 Juli , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser