Hagman1000 1 Postad 25 Juli , 2020 Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 25 Juli , 2020 29 minuter sedan skrev Hagman1000: Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom? Finns två variabler här. ”man” ”renovering” Eftersom vi inte vet vem ”man” är och hur denne ”man” utförde ”renovering” går det inte att svara på frågan. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juli , 2020 För att du ska få ett rakt svar, nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 25 Juli , 2020 3 minuter sedan skrev Pentax: För att du ska få ett rakt svar, nej. Hållet med, det är säkert brukligt. Fast vi vet ju inte om ”man” passade på att nolla timräknarna på just den här båten i samband med utförd ”renovering”..? Och vad var ”renovering”..? Justering av spridare eller nya motorblock..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Juli , 2020 50 minuter sedan skrev Hagman1000: Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom? I en genomgripande renovering kan man säga som du anför, att motorn börjar om på noll. Genomgripande renovering innebär att man byter allt som rör sig och är mekaniskt. Allt från ventiler, foder kolvar lager packningar slangar mm mm, då kan man räkna motorn på nytt. Många renoverar inte sina motorer så. Utan man byter någon packning målar om byter lite slangar något lager och i bästa fall någon kolvring. Så du förstår det finns väldigt mycket olika syn på vad en renovering innebär. Beroende på vad du har för motor en större diesel så är 1500 timmar inte mycket strax över inkörd motor skulle jag vilja säga. En renovering på en av världens vanligaste dieselbåtmotorer volvo penta aq 41 6 cylindrar hamnar i kostnad för en total renovering i runda slängar på 100 - 150 tusen, men då är allt bytt nytt och fräscht. Vad gäller bensin från andra sidan atlanten så börjar det bli dags för en rejäl översyn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 25 Juli , 2020 Våra två D16 750 blev överhalade enligt Pentas serviceschema vid 8000 timmar. Då byttes foder, kolvar, alla lager och packningar samt topplock och turbo. Topplocken var ju då kompletta med spridare, kammar osv. Materialkostnaden var ca, 350k, per maskin. De nollades inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 58 Postad 25 Juli , 2020 (redigerade) Vi "fick" ett nytt långblock (D4) där timmarna ej nollställdes. Redigerad 25 Juli , 2020 av micke_102 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Juli , 2020 (redigerade) Vi kanske först ska utreda i hur TS menar att motorn nollas, för mig som köpare så är ju motorn i slitagemässig styrka att likställa med ny motor, för försäkringsbolaget kan en motor som är tillverkad 10 -20 år senare ej nollställas och i försäkringsärende ej anses som ny. Där styr tiden från nytillverkning till slut på försäkringsperiod. Men det finns säkert dealar man kan göra med bolaget angående maskinförsäkring om en riktig renovering kan styrkas, däremot tror jag det blir svårt. Redigerad 25 Juli , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser