Modopopcorn 0 Postad 24 Juli , 2020 Hej hej! Mekar med en riktig klenod, Mercury thunderbolt 500 -1970 som jag köpte häromdagen. Just denna har eftermonterad startmotor och så klart var hela kablage på sidan av då jag hämtade motorn för några dagar sedan. Finns det någon vänlig själ som kan guida mig i hur jag ska koppla ihop kablaget så jag slipper "tjuvkoppla" när jag väl är ute på sjön. Som ni kan se på bilderna så är det två solenoider, en på motorn och en fristående som egentligen är till en winch. Frågade förra ägaren då jag köpte båtmotorn men fick inget riktigt svar om hur det satt ihop då han hade glömt. På den som sitter på motorn så sitter det en grövre svart kabel på den terminal som är längst till höger, den är dock inte kopplat till något i andra ändan. på den tredje terminalen från vänster så sitter det en jordfläta, sedan är inget mer inkopplat på denna. Antar att de två långa röda och svarta kablarna ska gå till batteripolerna, är dock osäker på var jag ska koppla den andra jordkabeln samt den gulsvarta. All hjälp att reda ut detta mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 24 Juli , 2020 Koppla inte fel med + och - för då ryker likriktaren och om oturen är framme cdi boxen, dyrt. Jag har inte tid just nu men om du lugnar dig någon dag ska jag kolla i verkstadsmanualen hur det ska vara ihopsatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 Juli , 2020 Så här ska det vara kopplat. Nu stämmer naturligtvis inte färgerna på din maskin då det ser ut att vara en riktig tattarkoppling. Men borde gå att reda ut med hjälp av schemat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 Juli , 2020 Vet inte vilken variant du har så här kommer ett schema till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modopopcorn 0 Postad 25 Juli , 2020 Hej Gelis och tack för att du tar dig tid och hjälpa mig. Har fått tag på samma diagram (det övre är mest korrekt) under natten och har funderat lite. Det som gör mig förvirrad är att jag saknar flera komponenter som finns i diagrammet då motorn ursprungligen inte kom med elstart. Ska åka och köpa ett tändningslås nu som ska ersätta vippströmbrytaren och som jag förstått det ska kopplingsschemat bli som i de bifogade bilderna då. Är mitt schema korrekt tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanlofvenstrale 0 Postad 22 Augusti , 2020 Hej. Hur gick det för dig? Fick du ihop den? Står i samma läge nu med samma konverterad maskin från samma år helt utan kablar. Bara kablar från batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser