Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
svante-raptor

Kan man ladda batteriet med vanlig laddare?

Rekommendera Poster

Har en Guardian 5, fully automatic battery charger monterad i båten och nu undrar jag ifall jag kan använda den till att ladda mina batterier, när båten ligger i sjön? Har inte ännu satt mig in i ämnet till fullo än och jag förmodar att det finns sidvis med material skrivet om detta med ström ombord och risker för krypström, landströmskorrision, galvaniska strömmar och så vidare och så vidare Oavsett detta så önskar jag så enkla och tydliga svar som möjligt om detta, då mina elektronik-kunskaper kan jämföras vara i nivå med en... brädbit eller någe... Kan jag bara ta en förlängningssladd, koppla in i ett eluttag på land å starta upp laddningen eller måste jag göra något först? kontrollera något? montera/installera något? Kanske jag kan köra lite förbrukare samtidigt som jag laddar? Tacksam för svar inom en snar framtid... //SR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hade gjort det så enkelt som möjligt. Det finns säkert några som invänder mot detta. Men jag ser inga probem med att ladda direkt. Är du osäker så lossa kablarna från polerna först. Jag själv har en laddare som nästan alltid är på i gästhamnhamnarna, men med en gjordfelsbrytare innan. Kyl och stereo står nästan alltid på så det är inga problem att köra lite förbrukare samtidigt. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Xander! å tack för snabbt svar! Lossa alla kablar utom laddaren från polerna?... Vad är det som gör att dom övriga kablarna måste lossas? Låter ju som ett mök att behöva göra det varje gång... Som det är nu sitter ju en hel del kopplat på polerna (inkl. laddaren) Hur har du själv/Hur gör du själv, lossar du på de andra anslutningarna innan laddning? Sen undrar jag hur det är med vanliga uttag i gästhamnarna? Brukar det finnas eller är det mestadels såna andra uttag (landströmsuttag???) Hur lång förlängningssladd brukar du ha (det är ju inte alltid man kan lägga sig precis intill en elcentral...) Vart kan man få tag på förlängninssladd å jordfelsbrytare till en rimlig slant? Tacksam för nya/fler svar/kommentarer/synpunkter å så vidare! //SR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Jag har satt min laddare derekt på och sitter där jämt. Jag har en 25 meters kabelvinda, utomhuskabel (299 kr) 10 meter enkel sladd, 1 skarv som jag kallar europakabel (vet ej vad den heter) som du behöver i de flesta hamnar idag. Dessutom har jag en egen jordfelsbrytare som jag satt innan laddaren, så jag ansluter alltid i jordfelsbrytaren. Men alla hamnar har ju troligtvis det i dag. Jag köpte mina grejer på Jula. http://www.jula.se/butik/default.asp Mvh Xander.

post-7537-1394234424,5939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Ja en sådan, [bLÅ]Övergångsadapter, IP 44, från CEE[/bLÅ]. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon. Har du ett batteri och vilken kapacitet har det? Vad köpte du för laddare? Tack för informationen, gillar din enkla lösning. :) /Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många gästhamnar har idag 230V blå runda CEE-don,( Europastandard ) även jordfelsbrytare. Förmodligen är det lag på de sen nåt år tillb. Så kommer man dragandes med sin gamla 230V stickpropp så behöver man åtminstånde en övergångsadapter från stickpropp till CEE-don //Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är löst! Jag diskuterade frågan på praktiskt båtägandes forum och fick där till slut en, åtminstone, tillfällig lösning och svar på mina frågor, nu återstår bara att kontrollera att allt är i sin ordning. Införskaffade förlängninssladd, jordfelsbrytare och europakabel-skarv och laddade helt enkelt... funka fint! //Svante-rrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...