Andreasp 3 Postad 23 Juli , 2020 Jag har fått ärva en båt med en 5 hk Maritim Power 4 taktare på. Den startar utan problem och går bra i både halv och hel gas men på tomgång dör den nästan på en gång. Jag har plockat isär förgasaren och tvättat alla munstycken som jag kan hitta. Alla utan ett av den är fasta och det ända som jag kan skruva på gör ingen skillnad på tomgången. Är det någon som har några tips och idéer på vad jag kan kolla och göra? Har sökt inte om motorn men inte hittat något så om någon har en manual eller sprängskiss så tar jag gärna en länk. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 23 Juli , 2020 Finns det ingen tomgångsskruv som går att justera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 23 Juli , 2020 Det brukar finnas en bränsleskruv och en tomgångsskruv på de flesta utombordare med förgasare. Ibland kan bränsleskruven vara plomberad eller ojusterbar för att man inte ska ställa in en för fet blandning. Det låter som att du lyckats göra rent allt på förgasaren förutom lågfartsmunstycket. Den brukar sättas igen lätt då den är väldigt trång. Att skruva upp tomgången för högt bör man undvika då det på sikt kan skada ”dogclutchen” i växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 24 Juli , 2020 Bränsleskruven på förgasaren är egentligen en luftsskruv som styr hur mycket luft som kommer in vid tomgång. Skruvar man ut skruven får man in mer luft vilket ger en magrare blandning vid tomgång och skruvar man in skruven blir det fetare. Lågfartsmunstycket bestämmer hur mycket bensin som kommer in vid tomgång. Är detta igensatt så kommer motorn stanna på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 24 Juli , 2020 (redigerade) Tack. jag hittade ju 2 olika munstycken inne i förgasaren, kan man avgöra vilken som är för lågfart och vilken som är högfart? Redigerad 24 Juli , 2020 av Andreasp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 24 Juli , 2020 Huvudmunstycket (högfart) sitter centralt i förgasaren och suger bensin ur koppen med flottör denna sprutar in bensin mellan gasspjället och chokespjället (om du har choke) lågfartsmunstycket brukar sitta vid sidan om och kan finnas på olika ställen på olika förgasare. Den brukar leda in bensin närmast motorn, alltså innanför gasspjället. Vissa munstycken är skruvade på plats så man kan behöva skruva ut för att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 24 Juli , 2020 Stort tack Craycoat. 👍 Hittade till slut ett mycket litet hål med hjälp av en tunn nål. Den går inte helt rent men mycket bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 24 Juli , 2020 Varsågod! Ett strå från en stålborste brukar fungera bra som munstycksrens och sedan avslutar man lite tryckluft. Om den fortfarande inte går bra så kan du prova göra rent tändstiftet med en stålborste och lite smärgpapper. Blandningsskruven på förgasaren ska ställas in när motorn är varm. Ställ in den så du får högsta möjliga tomgång. Sedan justerar man ner tomgången på tomgångskruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 25 Juli , 2020 Hej igen stoppade ner båten idag och märker att den inre varvar ur på full gas med växel i, kan det vara att motorn är för liten eller finns det något annat som kan göra den orkeslös? Det är ju trots allt bara en 3,5 m plast båt, 5 hk borde väl vara nog? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 25 Juli , 2020 Det kan mycket väl vara att motorn inte orkar. Om gasspjället i förgasaren öppnar helt och motorn inte går dåligt så är det nog bara att den inte orkar. Prova om du kan underlätta för motorn genom att sätta dig i fören, ibland räcker det för att ta sig över tröskeln när motorn inte orkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser