Fredriksearay 1 Postad 23 Juli , 2020 Tjena! Jag har ett väldigt konstigt problem på min Searay Sundancer. Motorn är en mercruiser 7.4mpi från 1999. Drevet är ett bravo 3 från 2012. Allt funkar fin fint, men backen funkar inte när motorn/drevet är varm varm. När motorn är kall funkar växlarna precis som det ska. När jag kör båten i 4-5 knop funkar växlarna precis som det ska. när jag kör snabbare än så och sedan drar av gasen och ska lägga i backen så varvar motor fint men backen hoppar inte i. Däremot om jag väntar 10min och låter motorn/drevet svalna så hoppar backen i. Och när motorn är varm varm hoppar backen i ibland om man gasar med backen så båten varvar upp då kan den ibland dunka i(men då på alldeles för höga varv) Blir helt galen på vad det kan vara. Kona är bytt, skålarna runt konan ser bra ut, växelwire är bytt, växelgafflar är bytta, växeljusteringen är gjord exakt som den ska vara. Men det funkar inte ändå!? Har ni några bra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Juli , 2020 (redigerade) 22 minuter sedan skrev Fredriksearay: växeljusteringen är gjord exakt som den ska vara Med dom rätta verktygen? Redigerad 23 Juli , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 23 Juli , 2020 Yes med dom rätta verktygen 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 23 Juli , 2020 (redigerade) 5 minuter sedan skrev Fredriksearay: Yes med dom rätta verktygen 😕 Vem har lagat drevet. (kona och växelgaffel)? Varför bytes kona och gaffel, samma symtom innan? Smsa eller ring Drevman.se, kan nog ge grymt tips. Redigerad 23 Juli , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 23 Juli , 2020 En auktoriserad mercruiser verkstad som precis som jag inte förstår vad som är felet. konan var ordentligt utsliten, gaffeln var en ren chansning. Samma symtom sen innan tack jag provar drt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 2 Augusti , 2020 Några fler inputs vad det kan vara? Blir galen på detta snart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superpin 35 Postad 3 Augusti , 2020 Gissar att du har googlat själv, men det jag hittade på lite amreikanska forum var att man kunde få samma symtom om man körde med fel drevolja. Förutom växelvajrar och konkopplingen då förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 3 Augusti , 2020 15 timmar sedan skrev Fredriksearay: Några fler inputs vad det kan vara? Blir galen på detta snart! Vad sa drevman? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 3 Augusti , 2020 Drevman sa att drevsatsen ska bytas. pratade med marinan idag. Nu prövar vi att byta kona ytterligare en gång och hoppas på att konan som dom satte in vid mitt första konbyte var feltillverkad från fabrik. vet inte vad jag ska tro eller göra. Hoppas på det bästa med ytterligare ett konbyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 10 Augusti , 2020 Ytterligare ett konbyte hjälpte ej. nu byter vi hela skölden och hoppas på att felet sitter där. Alla bidrag uppskattas..... Dyraste båtsommaren jag varit med om! Nytt drev och nu ny Sköld. Funkar det inte nu så knyter jag fast ankaret runt fotlederna och gör ett svandyk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 10 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Fredriksearay: Ytterligare ett konbyte hjälpte ej. nu byter vi hela skölden och hoppas på att felet sitter där. Alla bidrag uppskattas..... Dyraste båtsommaren jag varit med om! Nytt drev och nu ny Sköld. Funkar det inte nu så knyter jag fast ankaret runt fotlederna och gör ett svandyk Men skölden kan väl knappast påverkar ditt fel? Stoppa detta bytet om nu inte den är helt slut i styrtappen! Känns som om du har klåpare till mekaniker hos dig. Drevman sa ju drevsatsen, inte bara konan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 11 Augusti , 2020 (redigerade) Grejen är den att drevet funkar fin fint på endan båt. Skölden är heeeelt slut (orginal från 1999) som läcker åt alla möjliga håll. Han vågar inte ens öppna den för med största sannolikhet får han inte tillbaka den hel. Båtmecken är en bekant med bra vitsord från andra båtmeckar i området har full tillit till honom! Men vet inte vad jag ska tro eller göra Redigerad 11 Augusti , 2020 av Fredriksearay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 16 September , 2020 Det var skölden som var den stora boven. skölden var så jäkla sliten. Växelvajern som går igenom skölden var helt slut vilket gjort att växlarna slirat! men nu äntligen fixat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 16 September , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Fredriksearay: Det var skölden som var den stora boven. skölden var så jäkla sliten. Växelvajern som går igenom skölden var helt slut vilket gjort att växlarna slirat! men nu äntligen fixat! Kul! Men förstår inte ändå... Vajern är ett stycke som har skydd runt sig, hur kan skölden påverka vajern? Borde ha fungerat med en ny vajer enbart. Men var skölden slut så var det väl dax för ett byte. Hoppas att det fungerar bättre 2021 för dig! Redigerad 16 September , 2020 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser