Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Cobran99

Varvräknare

Rekommendera Poster

Rookiehörnans frågestund...!

Hur monterar man en varvräknare som är eftermarknadshus!

Har köpt ett hus med bara 3 kablar, röd, svart och gul!

Svart och röd till jord och ström, men var monterar man den 3e kabeln !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta när man inte vet vad det är för varvräknare du köpt och inte heller vad du har för motor. 

 

Generellt finns annars fyra anslutningar till en varvräknare, +12 V via tändningslåset eller motsvarande, jord (bat. minus), puls från generator eller tändsystem och +12 V för instrumentbelysning. Saknas någon så är det säkert belysningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att den gula kabeln är "signal in" på bensinmotorer kopplas den till "minus" på tändspolen, samma anslutning som brytarspetsarna eller motsvarade är kopplad till (ingen riktig minusanslutning således) på dieslar kopplas den till anslutningen "W" på generatorn.

Röd och svart är ju plus och minus, sedan skall det ju vara någon instrumentbelysning också?

Men för att säkerställa att det blir riktigt får du leta upp någon bruksanvisning, kanske finns någon på nätet?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan ju hjälpa, att få infon jag kan ge! Motorn är Johnson V4 115 hk, och varvräknaren trolig Biltema, den har några år på nacken till synes !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns uttag i reglaget för varvräknare.Annars är sändarn grå kabel

Mvh Tutte

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på om varvräknaren är avsedd för utombordare. I annat fall kommer du inte få den att funka. Försök INTE koppla den till motorns tändsystem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cobran99:

Ja, det kan ju hjälpa, att få infon jag kan ge! Motorn är Johnson V4 115 hk, och varvräknaren trolig Biltema, den har några år på nacken till synes !

Mitt svar gällde väldigt generellt, utombordare har i allmänhet att annat sorts tändsystem än de motorer jag refererade till.

Varvräknaren måste också känna till hur många cylindrar motorn har för att räkna rätt. Det brukar finnas en liten omkopplare eller liknande på baksidan där man på Biltemas varvräknare i alla fall kan välja på 4, 6 och 8 cylindriga motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Mitt svar gällde väldigt generellt, utombordare har i allmänhet att annat sorts tändsystem än de motorer jag refererade till.

Varvräknaren måste också känna till hur många cylindrar motorn har för att räkna rätt. Det brukar finnas en liten omkopplare eller liknande på baksidan där man på Biltemas varvräknare i alla fall kan välja på 4, 6 och 8 cylindriga motorer.

Nja inte riktigt. Utombordare efter 1980 liksom moderna bilmotorer saknar fördelare. Det finns därför ingen anledning att ställa in antalet cylindrar på en varvräknare som triggas av tändsystemet, men 2- eller 4-takt kan vara bra. Till yttermera visso kopplas varvräknaren på utombordare vanligen till generatorn för batteriladdning. Den genererar ett antal pulser per varv helt oberoende av hur många cylindrar motorn som driver den har. Så, det är antalet pulser per varv som bör vara ställbart på varvräknare för utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...