Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
AWO

Nödvändigt med epoxibehandling/ gammal HT båt?

Rekommendera Poster

Hej, ny medlem här med lite frågor kring epoxybehandling och bottenfärg. Är ny båtägare så det är alltså mycket jag har behövt sätta mig in i på kort tid nu och det är ju delvis roligt men också lite överväldigande! Köpte en billig gammal hardtop båt, en Ryds Hajen som behövde en del kärlek och det har gått bra med fix uppe på och inuti men när det kom till under vattenlinjen blir jag inte riktigt klok på hur jag bör göra. Båten kom med extremt tjockt med gammal bottenfärg med stora "hål" i färgen där det liksom flagnat i flera lager, så bestämde mig för att jag nog måste ta mig an vad tidigare ägare i många år skjutit på och ta bort eländet. Så det gjorde jag med skrapa och sedan slipning vilket ju som väntat var ett drygt arbete. Nu är skrovet nästan helt rent, men sitter fläckvis med färg som bara inte vill bort.

Så tillslut till frågan: Är det absolut nödvändigt att lägga på epoxyprimer i massor med lager nu? Båten kommer jag att traila alltså den kommer inte ligga i sjön några längre perioder, på sin höjd 4-5 dagar någon gång per sommar när jag gör någon längre utflykt. Och om inte, vad är isåfall alternativen i färgval? Skrovet har i nuläget blottad gelcoat från mitten på 70-talet där det finns lite repor och skråmor som jag håller på att spackla i nuläget.

Har sökt och hittade många liknande trådar men ingen där scenariot var precis som mitt, om det är för likt annat inlägg får admin ta bort.

P.S. sorry för utdraget inlägg...försökte vara någorlunda kortfattad men, ja det blev såhär:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent krasst: Hur länge tänker du behålla båten?
Seriöst: Du ska inte kosta på en epoxibehandling på en gammal båt. Har den inte redan plastpest kommer den inte få det under den tid du och kommande ägare har båten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar en bild på hur det ser ut just nu, lite rester av tidigare epoxibehandling (det gröna) skulle jag gissa? Samt svart bottenfärg

IMG_20200720_165320.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gelcoat kvar efter slipningen (och inte bara rester av gammal färg) så funkar det med spackling av revor som går genom gelcoaten. 
Om du ska bottenmåla eller ej beror på var båten kommer ligga under de 4-5 dagarna. Förmodligen funkar det även på västkusten. 
Välkommen till MG!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minutes ago, Baxlaget said:

Rent krasst: Hur länge tänker du behålla båten?
Seriöst: Du ska inte kosta på en epoxibehandling på en gammal båt. Har den inte redan plastpest kommer den inte få det under den tid du och kommande ägare har båten.

Ja lite de banorna jag tänkt själv, det är en båt som jag köpt för under 15k med fungerande motor liksom, och får jag 5år med det skrovet är jag nöjd. Så länge det inte blir problem under den tiden pga att jag gjort fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev AWO:

Så länge det inte blir problem under den tiden pga att jag gjort fel

Om du visste hur många fel som begås i vår skärgård och på land så kan du vara stolt och trygg!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minutes ago, ChristerN said:

Har du gelcoat kvar efter slipningen (och inte bara rester av gammal färg) så funkar det med spackling av revor som går genom gelcoaten. 
Om du ska bottenmåla eller ej beror på var båten kommer ligga under de 4-5 dagarna. Förmodligen funkar det även på västkusten. 
Välkommen till MG!

Tack! Ja det är gelcoat kvar som ser fin ut, inga spår av plastpest utan bara små revor från parkeringsskador samt några som jag orsakat med oförsiktig skrapning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att göra "ingenting". Skall båten stå huvudsakligen på land som du skriver så behöver den varken epoxi eller bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minutes ago, StyrmanKarlsson said:

Mitt råd är att göra "ingenting". Skall båten stå huvudsakligen på land som du skriver så behöver den varken epoxi eller bottenfärg.

Okej, tack! Men som följdfråga då, vad skulle jag lämpligast stryka på för syns skull? Den ser ju just nu väldigt trist ut och har en burk biocidfri bottenfärg- kan man dra på ett par lager med den direkt på gelcoaten?

Tack igen för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen färgexpert men just bottenfärg är vä som färg betraktat ganska kass. Dess primära uppgift är att vara ett beväxningsskydd och inte en färg. Jag skulle gissa någon tvåkomponetsfärg i så fall fast jag tycker att din båt ser helt OK ut som den gör nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-07-22 vid 21:02 skrev AWO:

Okej, tack! Men som följdfråga då, vad skulle jag lämpligast stryka på för syns skull? Den ser ju just nu väldigt trist ut och har en burk biocidfri bottenfärg- kan man dra på ett par lager med den direkt på gelcoaten?

Tack igen för alla svar!

Nej, du måste använda någon grundfärg för att få den kassa färgen att sitta fast.

Mitt råd är också, "Gör ingenting!".

Lägg tid och pengar på annat som är viktigare än att fiskarna blir glada när de simmar förbi din båtbotten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, du måste använda någon grundfärg för att få den kassa färgen att sitta fast.

Mitt råd är också, "Gör ingenting!".

Lägg tid och pengar på annat som är viktigare än att fiskarna blir glada när de simmar förbi din båtbotten.

Varför MÅSTE han ha grundfärg? Jag hoppade nämligen över det steget på min båt som ligger i Mälaren och Stockholms skärgård hela säsongen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...