Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
danwie

Dyvika - gör om gör rätt?

Rekommendera Poster

Tänkte hjälpa min svärmor att byta dyvika. Men har ingen aning om hur man gör eller vad som är lämpligt att byta till (plast verkar inte så bra). Problemet är att proppen inte sitter så bra. Vrider man någon millimeter för mycket hoppar den ut och man måste börja från början. Jag är ingen båtmänniska, men med lite hjälp så kan jag nog fixa det.

Steg 1. Hur får jag bort den gamla dyvikan? Bara att dra bort? Det går inte att komma åt från insidan.

Tack för hjälpen 

3D495BE9-D037-4335-914A-E4B722CF65FB.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl vissa som tar bort dyvikan i svärmors båt, men sätter inte in någon ny, och fyller flytvästen med bly...

Men du tycks ha en trevlig svärmor, så det är vara att ta bort den gamla dyvikan, eventuellt får du plasta litet i hålet om laminatet är skadat.

Du kan köpa en likadan dyvika och sätta in, sätt den i lämpligt marintätningsmedel, Sikaflex eller liknande. Dessa är enbart skruvade fast utifrån.

Men det jag skulle gjort, och har gjort på några båtar, är att ersätta denna plastdyvika mot en mer gedigen i mässing eller brons, då får du antagligen förstora hålet i båten några mm.

Denna har en fläns på utsidan med försänkta skruvhål i, så den skruvar du fast efter att ha tätat med marintätmassa, och det kommer att bli väldigt bra!

4638.jpg.d3446b4b1083590fe26f0ee5a7b92c56.jpg

Denna dyvika finns i två storlekar hos Seasea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns väl vissa som tar bort dyvikan i svärmors båt, men sätter inte in någon ny, och fyller flytvästen med bly...

Men du tycks ha en trevlig svärmor, så det är vara att ta bort den gamla dyvikan, eventuellt får du plasta litet i hålet om laminatet är skadat.

Du kan köpa en likadan dyvika och sätta in, sätt den i lämpligt marintätningsmedel, Sikaflex eller liknande. Dessa är enbart skruvade fast utifrån.

Men det jag skulle gjort, och har gjort på några båtar, är att ersätta denna plastdyvika mot en mer gedigen i mässing eller brons, då får du antagligen förstora hålet i båten några mm.

Denna har en fläns på utsidan med försänkta skruvhål i, så den skruvar du fast efter att ha tätat med marintätmassa, och det kommer att bli väldigt bra!

4638.jpg.d3446b4b1083590fe26f0ee5a7b92c56.jpg

Denna dyvika finns i två storlekar hos Seasea.

Har en liknande på ”lill-båten” men min skruv har fyrkantsskalle. Väldigt mycket bättre då spåret i dessa slits lätt (bara att köpa ny iofs men man blir så sur när man ska ha ur den och mejseln slinter!).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Om den befintliga sitter fast med marintätningsmede. Hur får jag då bort den?

Vad är bäst för att plasta eventuella skador som uppstår?

Kan jag borra upp ett större hål med borrmaskin, eller hur gör jag?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev danwie:

Bör gå att skrapa med en kniv eller skruvmejsel. 

7 minuter sedan skrev danwie:

Det uppstår nog inga skador bara för att du tar bort den gamla dyvikan. Lite skador lagar man lätt med marintätning, tex Sikaflex 291.

9 minuter sedan skrev danwie:

Japp och om hålet är för stort för din största borr så funkar ett slipstift. Men rita först hur stort hålet ska vara och titta/känn in i hålet hur tjock botten är så du kommer rätt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev danwie:

Tack för svar!

Om den inte lossnar med handkraft, så slå in en stor hyggmejsel eller ett gammalt slitet stämjärn i hålet och vrid ur den. Skrapa bort gammal tätmassa med kniv och/eller rakbladskrapa.

Ja kolla i hålet hur det ser ut, på din bild tycker jag det ser ut som om det kommer ut glasfibertrådar ur hålet, men det kanske är något annat?

Borrmaskin med en slipcylinder i passande dimension är bra, med den slipar du även bort gammal tätmassa. Både Jula, Claes och Biltema har billiga satser med sådan slipcylindrar.

När det är gjort ser du hur det ser ut i hålet, du kan försegla materialet med plast eller med exempelvis epoxiprimer, o det behövs, marintätningsmassa förseglar ju också, och sådan skal du ju ändå använda så det kanske räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Marintätningsmedel, kräver det att det inte finns någon fukt på området? Isåfall måste jag nog använda värmepistol först.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev danwie:

Tack. Marintätningsmedel, kräver det att det inte finns någon fukt på området? Isåfall måste jag nog använda värmepistol först.

Det är aldrig fel att låta det torka ut ordentligt!

Låt stå över natten och värm sedan på försiktigt med värmepistolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev danwie:

Marintätningsmedel typ Sika291 eller Biltemas svarta eller vita använder luftens fuktighet för att härda, så det är inga problem med lite fukt. Inte när det gäller tätningsytorna av den nya dyvikan i alla fall.

Men du bör, som nämnts, försegla kanterna på hålet (där laminatet syns), och innan du gör det bör det vara hyfsat torrt. Annars stänger du in fukt som aldrig kommer ut.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör jag för att försegla kanterna? Osäker på syftet. Blir det inte tillräckligt tätt med marintätningsmedel?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev danwie:

Hur gör jag för att försegla kanterna? Osäker på syftet. Blir det inte tillräckligt tätt med marintätningsmedel?

Man kan göra på olika sätt, blanda plast och lägga på, eller enklast att måla med epoxiprimer.

ja det blir tillräckligt tätt med dessa marintätningsmedel. Sika finns även i små förpackningar som mer än väl räcker för detta jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ganska utplockat bland dyvikorna, så valde bland det som fanns. Jag kollade på YouTube också och tror att jag lyckats få till allt. Har låtit marintätningsmedlet sitta i mer än 35 timmar nu. Har testar att hälla vatten i båten och det rinner inte ut en enda droppe, så det är ju bra. Men betyder det att vattnet inte kan komma in, eller finns det något annat sätt att testa? Annars får jag sjösätta och hoppa på det bästa..

5D8BB448-254B-434C-88F3-904FC7503C17.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev danwie:

Det var ganska utplockat bland dyvikorna, så valde bland det som fanns. Jag kollade på YouTube också och tror att jag lyckats få till allt. Har låtit marintätningsmedlet sitta i mer än 35 timmar nu. Har testar att hälla vatten i båten och det rinner inte ut en enda droppe, så det är ju bra. Men betyder det att vattnet inte kan komma in, eller finns det något annat sätt att testa? Annars får jag sjösätta och hoppa på det bästa..

5D8BB448-254B-434C-88F3-904FC7503C17.jpeg

Är skruvarna rostfria?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Är skruvarna rostfria?

Rostfria av rätt kvalitet!

Sjösätt du lugnt! En av idéerna med tätningen är ju också att vatten varesig inifrån eller utifrån skall kunna komma in i plastlaminatet, men om du nu kladdade till det med en bra marintätningsmassa  så är det säkert bra!
Denna dyvika är ju bra, om den fastnar kan du ju greppa om vingen med en skiftnyckel. Lägg gärna marinfett (eller annat fett) på dyvikans gängor, så sitter den inte ohjälpligt fast till hösten.

Gängtape är inte fel heller, då låser det pluggen utan att den fastnar allt för hårt. Antingen fett eller gängtape, inte båda delarna!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...