Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
mrhenrysson

Yamaha F70 2013 AETL lågt laddvolt + ojämn gång vidclågt varvtal

Rekommendera Poster

Hej. 
kollar med expertisen här:-) 

• Min Yamaha  laddar 13.8 volt vid gaspådrag. Är detta normalt eller skall den ladda mer? 
 

• Motorn går ojämnt på lågt varvtal i neutral /växelläge. Då räcker det med att peta lite på gasen/öka varvtalet så går motorn normalt. 
Detta är lite störande då man önskar lägga i neutral och den ska gå jämnt o fint enligt mig. 
- Svaret jag fick av en Yamaha expert tidigare är att detta är normalt . Motorn är byggd så.
Jag köper inte det... 


Kan dålig laddning ha ett samband med ojämn tomgång?

 

jag hoppas på bra inputs på frågorna ovan. 
 

Jag brukar lösa tekniska problem själv med hjälp av era råd/tips. 
I värsta fall får yahama titta på detta vid nästa service . Felsöka .

 

tack på förhand./Alex 
 


 

6E0EB4A4-7AA4-4141-921E-FC975F4ABF0A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Svarar bara generellt, utombordarexperterna får fylla i med fler uppgifter.

 

Man anser att 13,8-13,9 volt är en bra laddningsspänning 13,9 volt skall vara optimalt säger experterna. Vid 14,2-14,4 volt gasar batteriet (litet beroende på batterityp) och det är inte så bra.

 

Det kan ju även vara så att ditt mätinstrument har långa ledningar fram till sig, ledningar där det kan uppstå spänningsfall på någon tiondels volt, inte så ovanligt. Så det bästa är ju att mäta med en voltmeter, eller en multimeter direkt över batteriets poler med avstängd motor och motorn igång på olika varvtal för att få ett mer korrekt mätvärde. (Det är ett va min släkts "sladdbarn" Maximilian Ohm som fixar resistans och mindre spänningsfall i ledningen...👽).

 

Generatorn, eller motsvarande på utombordare, går ju rätt så tungt när den skall återladda den energin som startmotorn förbrukade vid starten, det bromsar motorn och det påverkar ju varvtalet på tomgång. Man får ingenting gratis. Du gör ju om bensinens energi till elektrisk energi, och vad än Michael B. Tretow sjöng i sin hit, är detta ingen "makalös manick" där strömmen går tillbaka hela tiden, utan den förbrukas!

 

Men om tomgången alltid är ojämn och nervös även då det är fulladdat och generatorn inte jobbar så hårt, får du söka felkällan annorstädes.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita inte på att denna visar rätt, mät direkt på batteriet och jämför.

Har din motor separat generator liknade den på bil?

Om inte är 13,9 V alldeles för lågt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev guestsson:

Lita inte på att denna visar rätt, mät direkt på batteriet och jämför.

Har din motor separat generator liknade den på bil?

Om inte är 13,9 V alldeles för lågt.

Njae...voltmeter-hj-lp.jpg.9610dcf4b12dbb3f6a3ea03b23601224.jpg

 

Ok, kapitulerar litet, 13,8 till 14,1 volt laddningsspänning, men jag vet att värdena i figuren ovan i alla fall när det gäller gasningen är litet höga. Någon tiondel mer eller mindre i detta sammanhang tror jag inte har nån betydelse. Värdet är ju också beroende var i batteriets laddningsfas man befinner sig. Batteriet tar åt sig mer ström när det är mindre bra laddat, då sjunker spänningen, när sedan batteriet blir bättre laddat tar det inte emot lika mycket ström, och då stiger spänningen.

Jag anser inte att 13,9 är lågt. Jag tycker att 14,1 känns litet som ett observandum, men då klart beroende var i laddningsfasen man befinner sig.

 

Och nu förutsätter jag att du har ett traditionellt bly/syra batteri, och ingen modernare typ, för då gäller det andra parametrar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om denna motor har en perma'''''''''''''''''

5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag anser inte att 13,9 är lågt. Jag tycker att 14,1 känns litet som ett observandum, men då klart beroende var i laddningsfasen man befinner sig.

Om motorn, vilket jag misstänker, har en permanentmagnetiserad svänghjulsgenerator så brukar funktionen vara sådan att man bara begränsar maxspänningen till ca 14,4 V. En elektriskt magnetiserad generator, som du nog tänker dig, går att kontrollera på ett helt annat sätt än den permanentmagnetiserade, som kan liknas vid att alltid köras med gasen i botten och bara kunna regleras genom att bromsa bort överspänningen i en variabel serieresistans. Det blir rejält varmt varför regulatorerna lätt blir förbrukningsvara, speciellt om man är oförsiktig med batteriomkopplare och annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev guestsson:

Om denna motor har en perma'''''''''''''''''

Om motorn, vilket jag misstänker, har en permanentmagnetiserad svänghjulsgenerator så brukar funktionen vara sådan att man bara begränsar maxspänningen till ca 14,4 V. En elektriskt magnetiserad generator, som du nog tänker dig, går att kontrollera på ett helt annat sätt än den permanentmagnetiserade, som kan liknas vid att alltid köras med gasen i botten och bara kunna regleras genom att bromsa bort överspänningen i en variabel serieresistans. Det blir rejält varmt varför regulatorerna lätt blir förbrukningsvara, speciellt om man är oförsiktig med batteriomkopplare och annat.

Det kanske då är därför som batterierna förbrukas snabbare då dom laddas av utombordare som inte har någon "riktig" generator?

Jag håller nu på att meka 70-tals Yamaha moped, skall ha den för ett gubbrally var det tänkt, ja det lilla sexvoltsbatteriet har kokat sönder, samma fenomen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Säkert, men grabbens Yamaha FS1 -1985 hade faktiskt en enkel regulator. Tror att det finns 6 V standardregulatorer att köpa för en billig peng.

 

Men kör du med lyse på behövs det knappast. Då är nog frågan mer om det laddar öht.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev guestsson:

Säkert, men grabbens Yamaha FS1 -1985 hade faktiskt en enkel regulator. Tror att det finns 6 V standardregulatorer att köpa för en billig peng.

 

Men kör du med lyse på behövs det knappast. Då är nog frågan mer om det laddar öht.

Jo den överladdade så att glödlamporna gick sönder, men sedan slutade den ladda, har inte undersökt närmare vet inte om det är en eller två spolar + den till tändningen, ett avstannat projekt. Båten med diverse delprojekt kom emellan. Det är en MT-5, men vi skall inte smutsa ned denna tråden med mopeder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...