Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
adman98

Fixa upp gammal fin plastbåt

Rekommendera Poster

Tjena jag har nu tänkt att renovera min morfars gamla båt men har en del frågor. Trä och motordelen har jag bra koll på men få upp glansen i skrov och ovansida däremot vet jag inte hur jag skall gå tillväga. Eventuellt ska även ovansidan målas om till ny färg hur går man tillväga då? Så vilka medel och vilka metoder ska jag använda för att lyckas bra med detta.

Samt var tror ni jag skulle kunna hitta en ruta till båten. Såvitt jag vet finns det ingen tillverkare av båten utan den är byggd från grunden

Länkar bild på hur den ser ut nu samt hur den såg ut förr. Båten är av glasfiber och plast

båt3.PNG

01_12_4.JPEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en enkel och clean båt men mycket praktisk som badbåt. En ruta skulle jag nog gjort med en ram av trä och då delad med ena delen öppningsbar så man lätt kan komma upp på däck. Och givetvis med riktigt glas. Då båten har träsargar redan så tycker jag en rutram i trä gör sig bäst.

Vad har du tänkt att ha för motor eller du kanske redan har en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Det var en enkel och clean båt men mycket praktisk som badbåt. En ruta skulle jag nog gjort med en ram av trä och då delad med ena delen öppningsbar så man lätt kan komma upp på däck. Och givetvis med riktigt glas. Då båten har träsargar redan så tycker jag en rutram i trä gör sig bäst.

Vad har du tänkt att ha för motor eller du kanske redan har en?

Får se hur jag gör med rutan.. Hade tänkt mig en kort rigg på runt 30 hästar får se om jag slår till på en ny eller om det blir något från blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En ruta som det var när din morfar hade båten går att göra i plexiglas (PMMA) eller makrolon (polycarbonat, PC).

Gör en mall och ta kontakt med en firma som arbetar med sådant så kan de skära ut en bit och bocka den. Akriform har jag fått hjälp av.

Sedan tycker jag du ska försöka hitta en tidstypisk motor, men det kan ju ta ett tag. Köp något annat så länge och leta sedan motor som du kan renovera.

För att få "plast" blankt använder man först rubbing (grövre slipmedel) och sedan polermedel (finare slipmedel). Sist vaxar man. Tekniken är i princip densamma som för billack.

Det finns slip- och polerdukar som heter avtal om, men dessa vet jag inte så mycket om.

Det finns något som kallas för sträcklack som funkar mycket bra för att måla snyggt med. Man roller på den och på något magiskt vis blir det slätt och blankt.

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Mackey:

En ruta som det var när din morfar hade båten går att göra i plexiglas (PMMA) eller makrolon (polycarbonat, PC).

Gör en mall och ta kontakt med en firma som arbetar med sådant så kan de skära ut en bit och bocka den. Akriform har jag fått hjälp av.

Sedan tycker jag du ska försöka hitta en tidstypisk motor, men det kan ju ta ett tag. Köp något annat så länge och leta sedan motor som du kan renovera.

För att få "plast" blankt använder man först rubbing (grövre slipmedel) och sedan polermedel (finare slipmedel). Sist vaxar man. Tekniken är i princip densamma som för billack.

Det finns slip- och polerdukar som heter avtal om, men dessa vet jag inte så mycket om.

Det finns något som kallas för sträcklack som funkar mycket bra för att måla snyggt med. Man roller på den och på något magiskt vis blir det slätt och blankt.

Lycka till!

Mackey

Tack så mycket. Jag tar gärna alla möjliga mer tips då det är min första båtrenovering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...