Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Nyfralst

Mercury 75 ELPTO 2-takt svårstartad

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercury 2-takt av modell ELPTO med 75hk. Den är svår att starta och jag har följande startprocedur:

1. Pumpar in bensin
2. Släpper på startspärren
3. Chokar genom att trycka in nyckeln samtidigt som jag vrider rund tändningen

Mitt problem är att motorn startar på var tredje försök. Ibland startar den alltid och sen ibland är det bara dött. Den har alltid gått igång förr eller senare men det har tagit ganska många försök emellanåt. 

Det som händer är just ingenting när den inte startar. Det är bara helt dött. Jag ska vara ärlig och säga att mina kunskaper kring båtmotorer är begränsat så skriv gärna så lättförståeligt som möjligt om ni kan. 

Vänligen, 

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att startmotorn inte drar runt när du skriver heldöd?

Eller att den inte tänder fast startmotorn fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor har en så kallad primer-(ventil) istället för choke-(spjäll). Det skiljer lite i handhavandet. En choke skall/måste aktiveras med nyckel intryckt under startförsöket medan en primer med fördel aktiveras under ett antal sekunder innan startförsöket. Nyckeln trycks då in med tändningen påslagen och släpps därefter ut innan startmotorn aktiveras.  I båda fallen är det viktigt att förgasarna först fyllts med hjälp av blåsan på slangen, den skall vara hård och att ge gas med "handgasen".

Viktigt att inte prima för mycket så att motorn blir sur. Börja med 2-3 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Menar du att startmotorn inte drar runt när du skriver heldöd?

Eller att den inte tänder fast startmotorn fungerar?

Hej Gelis!

Jag hör ingenting alls när den är heldöd så min tolkning av det är att startmotorn inte går men jag vet inte. 

Vänligen, 

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev guestsson:

Din motor har en så kallad primer-(ventil) istället för choke-(spjäll). Det skiljer lite i handhavandet. En choke skall/måste aktiveras med nyckel intryckt under startförsöket medan en primer med fördel aktiveras under ett antal sekunder innan startförsöket. Nyckeln trycks då in med tändningen påslagen och släpps därefter ut innan startmotorn aktiveras.  I båda fallen är det viktigt att förgasarna först fyllts med hjälp av blåsan på slangen, den skall vara hård och att ge gas med "handgasen".

Viktigt att inte prima för mycket så att motorn blir sur. Börja med 2-3 sekunder.

Hej Guestsson och tack för svar - det är uppskattat! 

Vid tändningen så står det "push to choke"? Är det trots detta en primer tror du? 

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar med handhavandet. Ska jag alltså trycka in tändingen ett par sekunder samtidigt som jag vrider runt lite grann för att sedan vrida runt mer? 

När du säger "handgasen" - menar du då lite gas med kopplingen ur så att säga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Nyfralst:

Vid tändningen så står det "push to choke"? Är det trots detta en primer tror du? 

Ja du har en primer.

 

42 minuter sedan skrev Nyfralst:

Ska jag alltså trycka in tändingen ett par sekunder samtidigt som jag vrider runt lite grann för att sedan vrida runt mer? 

Efter att du stuckit in nyckeln i låset vrider du ett steg för att slå på tändningen. Nu kan du trycka in nyckeln för att prima. Släpp ut nyckeln och vrid  därefter för att aktivera startmotorn. 

 

Nu verkar detta inte vara ditt primära problem utan att startmotorn inte aktiveras. Börja med att lossa anslutningarna till batteriet, gör rent polerna och se till att anslutningarna sitter som det skall. Håll redan på vilken som är plus och minus, gör du fel vid återanslutningen blir det dyrt.

Om det finns en polbrytare (ofta med röd eller svart plastnyckel) på pluskabeln så kortslut denna och testa igen. Om detta inte hjälper så sök på forumet hur du felsöker startreläet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...