Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Knubblo

Två enkla lösningar för gul geloat samt toalettodör

Rekommendera Poster

Läser ofta på forum och tre saker dyker ständigt upp, alla med diverse förslag och dyra kemikalier.

1) Teak. Ger inga råd här eftersom de flesta har olika syn på vad som är snygg / välbehållen teak; oljad, vaxad, ljus, mörk, obehandlad etc.

2) Gul gelcoat = Oxalsyra i pulverform. Köpes på närmaste byggvaruhus (ex. Bauhaus) för 100 kr/förpackningen. Blandas med lite vatten och smetas ut på gelcoat, lämpligen med vanlig tvättsvamp. Avvakta 3-5 min spola av med färskvatten = vit gelcoat. 

3) Toalett-/urinlukt. Det är inte varken själva urinet eller bajset som luktar. Det är alla äggviteämnen i kisset/bajset som luktar vidrigt. Detta löses extremt enkelt med ett par flaskor Perstorp (eller annat märke) av ren ättika (8-12%). Ättika är helt miljövänligt och dunstar av sig själv plus att den torkar ej ut packningar och slangar som vissa andra kemikalier kan göra. Ättikan bryter dock snabbt ned samtliga äggviteämnen och odören försvinner till 100%. En flaska kostar ca 15 kr. Späd ej. Inför hösten pumpar jag in en flaska (ca 3 dl) i septitanken via toaletten och låter det ligga under vintern. Under sommaren så pumpar jag in 1 dl per månad eller oftare beroende på hur toaletten nyttjas. Även om du har gamla slangar eller köpt en gammal båt med urinlukt så fixar ren ättika problemet.

Man ska absolut inte skicka ned klorin i toaletten. Dels för att klorin inte löser problemet men framförallt för att ren klorin är så starkt att det går extremt hårt åt gummipackningarna. Klorin dödar bakterier och bleker färger. Äggviteämnen är ingetdera.

/Knubblo

• Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...