morrekuling 0 Postad 20 Juli , 2020 Är påväg att köpa en Micore 570CC med 90 HK Honda. Motorn har typ gått 100 timmar men se bilden. Hur kan propellern redan nu ha sådana kavitationsskador? Vad kan ha hänt, var är er analys? Vad ska jag tänka på innan affär? Titta på montering, kavitationsplattan i förhållande till förlängd köl.. Kan det vara så att förra ägaren kört för upptrimmat och detta orsakat det hela? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 20 Juli , 2020 Min första reaktion skulle ju vara att nuvarande ägare ej vet hur man trimmar ut. Min andra är att kolla proppen lite mera ingående om det finns sprickor etc samt axel och drev (han kan ju ha varit på nånstans) och skeddan skall ju vara spikrak utan lacksläpp, kolla att motorns timmar stämmer med utseendet i övrigt känn och kläm samt tjata på säljaren alltid (om du ställer de rätta frågorna) kommer sanningen fram för det tredje du ska definitivt pruta ned priset en aning eller mera!!! Fler här inne kommer att ge dig bättre tips men du kan ju börja där så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 Juli , 2020 Skeddan har väl släpat lite i en grusbotten saknar betydelse. Färgsläppet på propellern också utan betydelse. Det spelar ingen roll om propellern slirat lite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morrekuling 0 Postad 21 Juli , 2020 Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad 22 Juli , 2020 Detdär ser mycket riktigt ut som Jorgen01 skriver, föregående ägare har säkert ofta lagt till vid en grundare sandstrand och då har skeddan tagit i och propellern vispat runt i sanden lite, därför har färgen försvunnit. Såg likadant ut på min Yamaha när jag köpte den men det ändrade inte så länge jag hade båten. Om du vill kan du bättringsmåla under vintern men använd primer, orginalfärg och lack på växelhuset (finns som spray) annars håller det inte. Propellern hade jag tagit loss och hört mig för hos en förmånlig billackerare om han vill ha ett mellanjobb när han lackar någon svart bil under vintern. Detta är dock endast kosmetiskt och har ingen betydelse då du kör. Kavitation syns ofta som små kratrar och gropar i propellern så det borde inte vara fallet här. 2020-07-21 vid 01:59 skrev Jorgen01: Skeddan har väl släpat lite i en grusbotten saknar betydelse. Färgsläppet på propellern också utan betydelse. Det spelar ingen roll om propellern slirat lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morrekuling 0 Postad 22 Juli , 2020 Supertack för kommentaren!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser