Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
fridgemate

stålbåt

Rekommendera Poster

hallå jag har just köpt en båt som är ganska sliten i färgen, det har kommit ytrost vid vatten linjen, och gravrost längst under vid kölen.Så då undrar jag vad man kan göra om det räcker med att slipa och måla, eller om man behöver blästra båten. Vill ochså få lite tips om vad för färg som ska läggas på. jag har köpt en färg som heter intertuf 127 som sades vara grund färg och färdig färg. men man vet ju aldrig. vore väldigt tacksam för svar! /Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej känner inte till stålbåtar men man brukar använda zinkfärg som rostskydd.Vad jag tror så skall du blästra och sedan måla en zinkfärg flera lager sedan över det en färdigfärg som håller det syre fritt då rostar det icke skulle det ändå komma in syre så kommer det äta på zinkfärgen till den är slut! Sedan är det bara till att börja om! Hör med ett riktigt varv om de tvekar. //Göthe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andreas! För det första grattis till din stålbåt. Varför inte gå med i våran stålbåtsklubb här på Maringuiden. http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=100 Jag är själv inte så värst haj på detta med rost men fråga gärna Skotten på detta forum det är en med svetsloppor i blodet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

För bästa resultat så skall du blästra innan du målar. Då får du en ren yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan tack för svaren, men jag bestämde mig för blästring o lackering. det är ju trots allt en båt man ska ha ett tag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...