Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
sebbehof

Mercury 30 hk (90tal - 00tal), ingen gnista

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en båtmotor för ett tag sedan som fungerade klockrent fram tills för några dagar sedan då den efter att ha varit avstängd en stund mitt ute på sjön vägrade att starta. Den saknar gnista på båda cylindrarna. Har bytt stift, provat koppla lös den svart/gula kabeln (dödarkretsen om jag har förstått rätt) samt även likriktaren samt kollat efter ärg vid jordkontakter men utan resultat. Ska plocka ner den från båten i övermorgon och felsöka den närmare. Någon som har någon idé på vad felet kan vara? 

Efter att ha försökt läsa på lite tänker jag att det skulle kunna vara cdi, stator, trigger. 

Min lokala mercury återförsäljare gissade även dem på cdi, stator eller trigger, dem hade dock inte tid att ta in den förrens i slutet på augusti tyvärr :(

Hade tänkt mäta upp cdi, stator, trigger, tändspolar (om det ens nu går med en vanlig multimeter) men vet inte riktigt vad jag ska ha för värden. Har även försökt hitta ett elschema som stämmer någorlunda, har googlat men utan resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ange årsmodell mer exakt än 1990-2010?

Googla cdi electronics trouble shooting guide och kolla om du kan hitta ditt system där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev guestsson:

Kan du ange årsmodell mer exakt än 1990-2010?

Googla cdi electronics trouble shooting guide och kolla om du kan hitta ditt system där.

Har tagit reda på via modelnumret att det är en 1994 tillverkad i USA. Ska in och kolla där och se om jag kommer fram till nånting 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert bara tillfälligt, men PM:a mig en mejladress dit du vill ha den. Den är 12 MB så det funkar inte att lägga upp eller skicka den via MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar ha lokaliserat problemet, när jag har båda CDM-modulerna kopplade så tänder ingen av cylindrarna. När endast den över är kopplad så tänder den inte heller, när endast den undre är kopplad så tänder den cylindern. Visst måste det vara den övre CDM-modulen som är defekt? För i övrigt så hittar jag inga problem när jag har mätat.

Förstod mig inte riktigt på hur man skulle mäta upp modulen, då det står att man ska mäta kontakt A, B, C, D men jag hittar ingen märkning på vad som är vad...

Försökte googla fram en del baserat på oem-numret för att se om det gick att beställa men gick bet... Ska åka till min lokala mercury återförsäljare imorgon och kolla om det går att beställa en. OEM: 822779A7. (Det står några siffror till nedanför men dom är oläsliga)

20200722_192252.jpg

20200722_193203.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev sebbehof:

Delen i sig ser ju likadan ut, men märkningen på originaldelen är inte samma, men det kanske inte spelar nån roll?

Superseeding part numbers är ganska vanligt, Hittar konstigt nog ingen info om just ditt partnummer, men hittade länken nedan som tyvärr tyder på att man måste byta båda. Detta nämns inte i CDI Electronics TSG, vilket jag tycker det borde, men försök kolla upp. Det är uppenbarligen jätteviktigt att kolla ex. att triggern inte har kontakt med jord. Har du gjort allt detta. Angående anslutningarna, se bifogad bild.

https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/10340922-mercury-cdm-module-help

image.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev cmarlow:

Har samma fel fick du ordning på problemet?

Ja, ena tändspolen var trasig vilket gjorde att ingen av cylindrarna hade gnista. Gick att testa och koppla enligt ovan så fick jag gnista på den ena tändspolen men inte den andra. Tändspolarna gick bara att beställa i par hos min återförsäljare så jag bytte båda tillslut 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...