WilliamScherrer 0 Postad 20 Juli , 2020 Igår när vi var ute o åkte med båten började motorn vina efter cirka 30 minuter. Tempmätaren och oljetrycksmätaren visade ok, ej överhettning eller lågt oljetryck. Jag saktade ner för att försöka lokalisera vart ljudet kom ifrån och när motorn varvade ner så dog den. Ingen synlig skada på motor eller drev syntes, heller inget läckage. Jag kollade oljan o den såg bra ut. När jag försökte starta motorn igen var den helt stum. Startmotorn vill, men orkar inte dra runt. Testade idag igen när motorn kallnat, men med samma resultat. Min första tanke var att den värmenypt, men eftersom den inte drar runt när motorn är kall befarar jag skuren cylinder? Eller lagerras? Vad tror ni? 😃 Det är en Mercruiser 3.0 135 hk med Alpha One gen 2 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 Juli , 2020 (redigerade) 5 minuter sedan skrev WilliamScherrer: Igår när vi var ute o åkte med båten började motorn vina efter cirka 30 minuter. Tempmätaren och oljetrycksmätaren visade ok, ej överhettning eller lågt oljetryck. Jag saktade ner för att försöka lokalisera vart ljudet kom ifrån och när motorn varvade ner så dog den. Ingen synlig skada på motor eller drev syntes, heller inget läckage. Jag kollade oljan o den såg bra ut. När jag försökte starta motorn igen var den helt stum. Startmotorn vill, men orkar inte dra runt. Testade idag igen när motorn kallnat, men med samma resultat. Min första tanke var att den värmenypt, men eftersom den inte drar runt när motorn är kall befarar jag skuren cylinder? Eller lagerras? Vad tror ni? 😃 Det är en Mercruiser 3.0 135 hk med Alpha One gen 2 drev. Vatten i cylindrarna ? Hur mår din kyllimpa. Plocka ur tändstiften och kontrollera att det inte står vatten i någon av cylindrarna. Redigerad 20 Juli , 2020 av kossor 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 20 Juli , 2020 Tack ska kolla upp det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 20 Juli , 2020 Tändstiften urskruvade och startmotorn drar runt men väldigt väldigt segt. Hur tar jag reda på om det står vatten i cylindrarna? FullSizeRender.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juli , 2020 Om du tagit bort stiften och kör runt med starten som i din film och det skvätter vatten ur tändstifthålen, då har du vatten i cylindrarna. Det där är något annat. Svårt att säga vad för något. Skuren motor, skuret drev, kringutrustning skuren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 20 Juli , 2020 Det kom inget vatten när jag drog runt motorn som på filmen. Jag testade även med en oljesug att suga upp eventuell vatten i tändstiftshålet, men där var det torrt. kanske kan vara skuret stödlager mellan motor och drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Juli , 2020 11 timmar sedan skrev WilliamScherrer: Det kom inget vatten när jag drog runt motorn som på filmen. Jag testade även med en oljesug att suga upp eventuell vatten i tändstiftshålet, men där var det torrt. kanske kan vara skuret stödlager mellan motor och drev? Skuret lager i struten / sprängkåpan brukar låta som motorn är på väg i omloppsbana runt jorden. Hur mår startmotorn då? inte den som börjar ge upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 6 Augusti , 2020 Kanske kom det vinande ljudet från startmotorn som av okänd anledning kom i ingrepp? Om så är fallet är den säkert lite trött nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 7 Augusti , 2020 Totalhaveri i drevet var felet😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 7 Augusti , 2020 Går det att upptäcka varningar innan det skär på Alpha One gen 2 drev? På segelbåtar med drev kollar man varje höst hur oljan ser ut genom att tappa ur en skvätt (jag bytte drevolja på förra båten vartannat år) likaså vid daglig tillsyn kan man kolla oljans skick på drevets oljesticka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Augusti , 2020 13 timmar sedan skrev skippeer: Går det att upptäcka varningar innan det skär på Alpha One gen 2 drev? För gen 2 drev med oljebehållare i motorrummet håller man koll på oljenivån. På alla Alpha drev byter man olja varje höst för att se att det inte är något vatten i oljan. Man tar dessutom av dem på vintern så att man kan kolla och smörja knutar, bälgar och stödlager. Givetvis ska impeller och bälgar bytas förebyggande med lämpliga intervall men vilka de intervallen är finns det olika åsikter om. I övrigt får man väl använda öronen när man är ute och åker för att upptäcka om något låter onormalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 7 Augusti , 2020 Mina bälgar, packningar och olja är bytt för 10 h sen. Ingen konstigt ljud eller extrem påfrestning av motorn/drevet, men ändå har jag råkat ut för totalhaveri i överhuset. jag är mekaniker själv o har bra koll på grejerna. Så i mitt fall är det nog bara otur. Men vad gör det om 100 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Augusti , 2020 Om du nyligen köpt båten kan det ju ha varit vatten i drevet eller oljeläckage tidigare som du inte känner till. Men det kan ju som sagt vara ren otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Augusti , 2020 Lyckligtvis är ju dessa drev jämförelsevis billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamScherrer 0 Postad 7 Augusti , 2020 Jag har nyligt köpt båten ja, men innan jag sjösatte den så bytte jag det ovan nämnda. Otur otur otur. allt är ju relativt, men jag köpte ett nytt originaldrev för 43 tkr på drev.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser