PelleJacobsson 0 Postad 20 Juli , 2020 Hej! Jag har ett litet konstigt problem: Jag köpte en beggad 10hk Johnson för några år sedan som jag inte fått att gå bra. Den startar bra när den är kall men har dålig tomgång och är omöjlig att starta när den är varm. Jag har rensat kylkanaler så den blir inte överhettad, jag har också rensat förgasaren och det har inte hjälpt. När jag rensade förgasaren noterade jag en strypbricka mot cylindern (art nr 0334852). Eftersom jag inte kan komma på mer sätt att få den att gå bra har jag testat med att ta bort strypbrickan. Nu går den som en klocka! Bra tomgång, lättstartad både varm o kall. Problemet (om det nu är ett problem) är att den är starkare! Jag har en liten lätt alu-båt så den blir lite onödigt stark. Min fråga: Kan jag köra så här (om jag nu kör försiktigt och inte övervarvar mm.) eller finns det risk att förstöra något i motorn? Är det något mer som behöver ändras och i så fall varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2020 Sunda förnuftet säger att med rätt oljeinblandning och inga övervarv så är det bara att åka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleJacobsson 0 Postad 20 Juli , 2020 Tack för svar!! Låter bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 20 Juli , 2020 Kan ev. vara så att den går för magert. Kolla om din motor finns som 15 hk och om den i så fall är annorlunda bestyckad. Kolla t.ex. på boats.net. Om motorn går för magert finns risk att den överhetas i förbränningsrummen med motorskador som följd. Av detta skäl ser tillverkarna alltid till att bestycka så att man ligger på feta sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleJacobsson 0 Postad 20 Juli , 2020 Tack för tipset! Jo, exakt samma motor finns som 15hk som jag kan se. Det som skiljer är den bricka jag tagit bort och en liten typ av munstycke som har ett annat art. nr. Så det kanske är bäst att beställa ett sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 20 Juli , 2020 Det låter klokt☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser