CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 Varvet lyckades inte ta sig tid att installera motorn så nu får jag göra det själv. Hoppas detta forum kan guida mig! Motorn är nedlyft i båten och fastskruvad och drevet monterat. Allt annat behöver kopplas in. Första frågan: Vad är det som är monterat på avgasknät? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 20 Juli , 2020 Det är växelbryggan där växelviren och cut-off switschen ska sitta. Sedan måste jag fråga har du riktat in motorn med tolk? För det är väl Mercruiser drev också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Gelis: Det är växelbryggan där växelviren och cut-off switschen ska sitta. Sedan måste jag fråga har du riktat in motorn med tolk? För det är väl Mercruiser drev också. Motorn är isatt av varvet och skall vara riktad med tolk, hoppas det är korrekt gjort. Bifogar bild på hur växellänkaget är monterat. Antar att jag inte behöver fästet på motorn då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 20 Juli , 2020 Men var sitter switchen (brytaren)? Är det ett AlphaOne eller Bravo drev? Om Bravo drev behövs ingen brytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 3 minuter sedan skrev Gelis: Men var sitter switchen (brytaren)? Är det ett AlphaOne eller Bravo drev? Om Bravo drev behövs ingen brytare Det är ett Bravo 1 drev. Tidigare satt det en big block 454 motor i. Kan jag ta bort fästet för länkaget på motorn då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 20 Juli , 2020 Ja där gör det ju ingen nytta 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 25 minuter sedan skrev Gelis: Ja där gör det ju ingen nytta 😁 Kanon, första frågan avklarad 🙂 Nästa fråga, hur kopplar jag in gasreglaget? Som ni ser på bilden så verkar det inte passa ihop. Antar att jag måste köpa något ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 Fråga 3: Vad är detta för sladdar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 Och fråga 4; var sitter jordpunkten på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 20 Juli , 2020 Fråga 2. Ja det måste bli lite konstruerande för att få ihop det där, tror inte det finns färdiga delar att köpa så att det passar rakt av. Ytterhöljet på vajern måste sitta fast någonstans, finns ett spår i höljets mässingsavslutning. Fråga 3. Skulle kunna vara till förgasarens el-choke, men inte säker. Fråga 4. Hela motorn (block, toppar, insug etc etc) är i princip batteri minus. Sedan ser jag att du har en mercathode, den bör ju också kopplas in för att spara drevet mot korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev Gelis: Fråga 3. Skulle kunna vara till förgasarens el-choke, men inte säker. Verkar stämma med färgerna på sladdarna enligt kopplingsschema jag hittat på nätet.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 20 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev Gelis: Fråga 4. Hela motorn (block, toppar, insug etc etc) är i princip batteri minus Men finns det inte en avsedd kopplingspunkt för jorden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 20 Juli , 2020 (redigerade) 2 hours ago, CoronetWeekender said: Men finns det inte en avsedd kopplingspunkt för jorden? Iallafall på nyare Mercruisers så kopplas jorden in på en av de bultar som håller fast svänghjulskåpan på motorn. Andra alternativ som jag har sett är motorfästet eller någon av de bultar som fäster startmotorn till motorblocket. Kan tipsa om en riktigt bra sida: https://www.perfprotech.com/ Under "Product diagrams" så kan du söka upp exakt din motor via serienummer eller modell/årsmodell och sen kan man se varenda liten pryl hur det sitter ihop. Ner på skruv- och mutter-nivå. Redigerad 20 Juli , 2020 av animap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 21 Juli , 2020 9 timmar sedan skrev animap: Kan tipsa om en riktigt bra sida: https://www.perfprotech.com/ Under "Product diagrams" så kan du söka upp exakt din motor via serienummer eller modell/årsmodell och sen kan man se varenda liten pryl hur det sitter ihop. Ner på skruv- och mutter-nivå. Tack! Sett sidan förut men inte insett att den är så komplett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juli , 2020 Om du inte har verkstadsmanual så finns det här https://www.boatinfo.no/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 21 Juli , 2020 Ny fråga: Vad är detta för värmeväxlare? För en gammal värmare? Kan den sitta kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juli , 2020 Oljekylare, troligtvis till servostyrning. Ta bort den om du inte har servostyrning. Är bara en felkälla om den inte används. Antingen byter du hela kylvattenslangen eller så skarvar du med ett kopparrör av lämplig dimension, dubbla slangklämmor i varje ände är att rekommendera i det fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 21 Juli , 2020 Kanonforum det här, snabba och bra svar 👍 Nästa fråga, varför sitter det en ståltråd på förgasaren (på vänstersidan)? Någon funktion som "låsts"? Provstartade motorn innan den sattes i båten och då verkade den starta lätt och gå bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juli , 2020 Man har låst choken i öppet läge, ser det ut som i alla fall. På en båtmotor som inte körs på vintern eller i kallare väderlek behövs ingen choke, den sotar bara ner akterspegeln. Istället så får man göra några pump med gasreglaget och även räkna med att motorn stannar några gånger vid kallstart. Dvs man får göra lite fler startförsök. Men man slipper sotig akterspegel och massa soppalukt från avgaserna vid kallstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CoronetWeekender 1 Postad 11 Augusti , 2020 Liten uppdatering; kopplat in allt utom gasvajern och motorn gick igång på första försöket (!). Alla instrument verkar fungera. Se video: https://photos.app.goo.gl/xGqufsgCbr7m3pfC8 Vad som återstår: Tillverka ett fäste för gasvajern. Koppla in en varnings-summer (som inte fanns till tidigare motor). Tidigare satt det en Big Block i båten. Den propeller jag har (se bilder) antar jag är anpassad till den motorns vridmoment. Kan den funka med nya motorn eller vad ska jag byta till? Båten är en Ockelbo DC 21. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser