Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
CoronetWeekender

Installera Mercruiser 5.7 1994

Rekommendera Poster

Varvet lyckades inte ta sig tid att installera motorn så nu får jag göra det själv. Hoppas detta forum kan guida mig!

 

Motorn är nedlyft i båten och fastskruvad och drevet monterat. Allt annat behöver kopplas in. 

 

Första frågan: Vad är det som är monterat på avgasknät?

IMG_20200719_124756.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är växelbryggan där växelviren och cut-off switschen ska sitta.

Sedan måste jag fråga har du riktat in motorn med tolk? För det är väl Mercruiser drev också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Det är växelbryggan där växelviren och cut-off switschen ska sitta.

Sedan måste jag fråga har du riktat in motorn med tolk? För det är väl Mercruiser drev också.

Motorn är isatt av varvet och skall vara riktad med tolk, hoppas det är korrekt gjort.

 

Bifogar bild på hur växellänkaget är monterat. Antar att jag inte behöver fästet på motorn då?

IMG_20200720_122902.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men var sitter switchen (brytaren)? Är det ett AlphaOne eller Bravo drev? Om Bravo drev behövs ingen brytare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Men var sitter switchen (brytaren)? Är det ett AlphaOne eller Bravo drev? Om Bravo drev behövs ingen brytare

Det är ett Bravo 1 drev. Tidigare satt det en big block 454 motor i. Kan jag ta bort fästet för länkaget på motorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där gör det ju ingen nytta 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gelis:

Ja där gör det ju ingen nytta 😁

Kanon, första frågan avklarad 🙂

 

Nästa fråga, hur kopplar jag in gasreglaget? Som ni ser på bilden så verkar det inte passa ihop. Antar att jag måste köpa något ...

IMG_20200719_124109.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 2. Ja det måste bli lite konstruerande för att få ihop det där, tror inte det finns färdiga delar att köpa så att det passar rakt av. Ytterhöljet på vajern måste sitta fast någonstans, finns ett spår i höljets mässingsavslutning.

 

Fråga 3. Skulle kunna vara till förgasarens el-choke, men inte säker.

 

Fråga 4. Hela motorn (block, toppar, insug etc etc) är i princip batteri minus.

 

Sedan ser jag att du har en mercathode, den bör ju också kopplas in för att spara drevet mot korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

 

Fråga 3. Skulle kunna vara till förgasarens el-choke, men inte säker.

Verkar stämma med färgerna på sladdarna enligt kopplingsschema jag hittat på nätet.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Fråga 4. Hela motorn (block, toppar, insug etc etc) är i princip batteri minus

Men finns det inte en avsedd kopplingspunkt för jorden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, CoronetWeekender said:

Men finns det inte en avsedd kopplingspunkt för jorden?

Iallafall på nyare Mercruisers så kopplas jorden in på en av de bultar som håller fast svänghjulskåpan på motorn. Andra alternativ som jag har sett är motorfästet eller någon av de bultar som fäster startmotorn till motorblocket.

 

Kan tipsa om en riktigt bra sida:

https://www.perfprotech.com/

Under "Product diagrams" så kan du söka upp exakt din motor via serienummer eller modell/årsmodell och sen kan man se varenda liten pryl hur det sitter ihop. Ner på skruv- och mutter-nivå.

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev animap:

Kan tipsa om en riktigt bra sida:

https://www.perfprotech.com/

Under "Product diagrams" så kan du söka upp exakt din motor via serienummer eller modell/årsmodell och sen kan man se varenda liten pryl hur det sitter ihop. Ner på skruv- och mutter-nivå.

Tack! Sett sidan förut men inte insett att den är så komplett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylare, troligtvis till servostyrning.

Ta bort den om du inte har servostyrning. Är bara en felkälla om den inte används.

Antingen byter du hela kylvattenslangen eller så skarvar du med ett kopparrör av lämplig dimension, dubbla slangklämmor i varje ände är att rekommendera i det fallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonforum det här, snabba och bra svar 👍

 

Nästa fråga, varför sitter det en ståltråd på förgasaren (på vänstersidan)? Någon funktion som "låsts"? Provstartade motorn innan den sattes i båten och då verkade den starta lätt och gå bra.

IMG_20200721_113727.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har låst choken i öppet läge, ser det ut som i alla fall. På en båtmotor som inte körs på vintern eller i kallare väderlek behövs ingen choke, den sotar bara ner akterspegeln. 

Istället så får man göra några pump med gasreglaget och även räkna med att motorn stannar några gånger vid kallstart. Dvs man får göra lite fler startförsök. Men man slipper sotig akterspegel och massa soppalukt från avgaserna vid kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering; kopplat in allt utom gasvajern och motorn gick igång på första försöket (!). Alla instrument verkar fungera. Se video:

 

https://photos.app.goo.gl/xGqufsgCbr7m3pfC8

 

Vad som återstår:

Tillverka ett fäste för gasvajern.

Koppla in en varnings-summer (som inte fanns till tidigare motor).

 

Tidigare satt det en Big Block i båten. Den propeller jag har (se bilder) antar jag är anpassad till den motorns vridmoment. Kan den funka med nya motorn eller vad ska jag byta till? Båten är en Ockelbo DC 21.

IMG_20200811_150800.jpg

IMG_20200811_150823.jpg

IMG_20200811_150929.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...