johnezjohnez 4 Postad 20 Juli , 2020 Hej Jag gjorde ett stort misstag, skulle byta förbruknings batteriet och kopplade plus och minuspolen fel, jag upptäckte det efter att ha startat motorn och att ladd lampan började lysa/varna. Det gör den även nu efter att jag kopplat bort förbrukning batteriet. Vad har gått sönder generatorn och /eller spänningsregulatorn? Något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 20 Juli , 2020 4 timmar sedan skrev johnezjohnez: Hej Jag gjorde ett stort misstag, skulle byta förbruknings batteriet och kopplade plus och minuspolen fel, jag upptäckte det efter att ha startat motorn och att ladd lampan började lysa/varna. Det gör den även nu efter att jag kopplat bort förbrukning batteriet. Vad har gått sönder generatorn och /eller spänningsregulatorn? Något mer? En eller flera dioder i generatorn, eller hela regulatorn har lämnat in. Det mest lönsamma är att lämna in till bilelektrisk firma för renovering. Men kanske svårt i semestertider. Jag vet att Olssons i Ellös www.oie.se har en hel del prisvärda marina generatorer. Det finns även firmor som har specialiserat sig på generatorer och startmotorer, minns inte namnet, men det går att googla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnezjohnez 4 Postad 20 Juli , 2020 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: En eller flera dioder i generatorn, eller hela regulatorn har lämnat in. Det mest lönsamma är att lämna in till bilelektrisk firma för renovering. Men kanske svårt i semestertider. Jag vet att Olssons i Ellös www.oie.se har en hel del prisvärda marina generatorer. Det finns även firmor som har specialiserat sig på generatorer och startmotorer, minns inte namnet, men det går att googla. Hej Jag har bytt generatorn på en generator firma, de sa att priset blir ungefär samma som att reparera och den jag hade är 23 år gamla. Nu är det inga varningar när man startar motorn om laddningen och det laddas ett av de två batterier jag har (ett start och ett förbrukning) det är 14 V när jag meter på förbruknings batteriet när motorn går, det andra start batteriet är bara 12 V på så det verkar inte laddas. Det sitter en Volvo penta laddfördelare vid batterierna, funderar på om den kan ha gått sönder? Jag vet inte hur det skall fungera när allt är ok men jag antar att båda batterierna ska ligga på 14 V konstant när motorn är igång (laddar) stämmer det? Allt är inkopplat exakt som det var innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 20 Juli , 2020 fick bra hjälp här : https://www.startmotor.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnezjohnez 4 Postad 20 Juli , 2020 Jepp pratade med dem och jag ska ta med ladd fördelaren till dem så de kan mäta upp den om det är den som är trasig, jag vill inte köpa en ny utan vara säker på att det är det som är problemet. Men kan det vara något annat känns som det är den enda saken det kan bero på? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 20 Juli , 2020 4 timmar sedan skrev johnezjohnez: Jepp pratade med dem och jag ska ta med ladd fördelaren till dem så de kan mäta upp den om det är den som är trasig, jag vill inte köpa en ny utan vara säker på att det är det som är problemet. Men kan det vara något annat känns som det är den enda saken det kan bero på? Vad bra, dessa är iofs rejäla grejer. Men klart om backströmmen blir väldigt stor håller den inte. Dom består av två stora dioder. Dioder fungerar som backventiler. Ström från generatorn skall kunna passera dessa ”backventiler” mot var sitt batteri, men det skall inte kunna vandra någon ström mellan batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnezjohnez 4 Postad 29 Juli , 2020 Som uppföljning kan jag meddela att efter att bytt generator och batteri separator fungerar allt igen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser