Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
eriwah-0

Risk med att placera tömning mitt i båten?

Rekommendera Poster

Hej,

jag ska installera däckstömning på en motorbåt. Båten har hålltank samt pump för tömning under durken. Min tanke är att mellan pump och hålltank att sätta en 3-vägsventil. En slang skall sen dras från ventilen till däcket. Skarndäcket är dock rätt smalt samt att det skulle vara enklare att montera tömnings genoföringen nära 3-vägsventilen under durken. Finns det några risker med detta? Slabbar det vid tömning tex? Måste man ha waste på däck?

tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan söla är min erfarenhet. Kan också bli sprut och stänk om munstycket hamnar lite tokigt. Skulle aldrig placera tömningen mitt i båten, utan på däck. Inte på samma sida som vattenpåfyllningen heller om du har sådan. 

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Lättast vore att placera på skrovsidan istället för på skarn. Funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man lär sig efter hand att inte söla, men det tar minst en säsong.

Dock kan munstycken vara slitna eller skadade, och läcka litet. Det värsta är ju att få föregående tömmares skit på däcket. Det är aldrig fel att suga upp havsvatten i slangen efter tömning så att nästkommande i alla fall inte får latrinsöl på däck. Och om slangen är någorlunda genomskinlig som den numera är ibland, kan man ju vid behov suga havsvatten innan man tömmer sin tank.

Jag har numera en hink i lina att spola däcket med till hands, dessutom en spolpump med slang, det är ju inte bara efter latrinsöl man behöver spola av däcket. Spår av mutsiga barnafötter, leriga hundtassar, jordgubbsylt, mjukost, chokladglass och diesel kan förekomma på mitt däck...

Nä, en skrov/däckgenomföring för latrintömning skall placeras på däck eller på båtens utsida, absolut!

Jag har ingen trevägskran, bara ett T-rör mellan däckstömingen och nödtömningspumpen, ja faktiskt både en manuell och en elektrisk pump i serie, dessa har backventiler, då man suger inte bakvägen genom dessa.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk även på det att dimensionera avluftningen ordentligt.

Jag gjorde en nyinstallation i vintras, ökade då till 22 mm lukt-tät slang för avluftningen. Nu går det mycket lättare att både fylla och tömma tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...