Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Nidelv18

Olja i sjön

Rekommendera Poster

God kväll! Idag när jag var ute o körde min båt (som nu går perfekt) märke jag att lite olja alt bensin läckte ut i sjön från drevet, även när motorn var avstängd.

Min gissning är att det är olja från drevet som läcker (290sp). Var är troligast som läckaget kommer? Oljepluggen längst ner som inte håller tätt? Eller från dålig packning runt propelleraxeln?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Nidelv18:

God kväll! Idag när jag var ute o körde min båt (som nu går perfekt) märke jag att lite olja alt bensin läckte ut i sjön från drevet, även när motorn var avstängd.

Min gissning är att det är olja från drevet som läcker (290sp). Var är troligast som läckaget kommer? Oljepluggen längst ner som inte håller tätt? Eller från dålig packning runt propelleraxeln?

Mvh

Är du säker på att det är drevet som läcker? på din fråga skulle jag säga från propelleraxeln. Kan du ta upp båten? Kan du det så säkerställ att du inte har vatten i oljan. Kan du komma åt att kolla oljans utseende via stickan, ser oljan bra ut kan du avskriva oljeläckage från drevet, mjölkig vit olja så lär du åtgärda problemet snarast. Det kan ju även vara så att det ligger oförbränd bensin i avgasbälgen som läcker ut, då du stängt av motorn.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ska ta upp båten o kika på oljan i drevet.

Vad beror oförbränd bensin i bälgen på då?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Nidelv18:

Okej ska ta upp båten o kika på oljan i drevet.

Vad beror oförbränd bensin i bälgen på då?

Mvh

Att motorn inte förbränner all bensin som kommer in i cylindern utan skickar ut det med avgaserna. Antar du har v8 eller penta rödblockare, går motorn lite orent skickar den ju med lite bränsle ut. Förr sa man att motorn surade lite. En orsak är ofta sliten eller dåligt inställd förgasare, eller choke som ligger på, motorn får mer bränsle än den behöver, märks ofta vid tomgång.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ja så mycket förstod jag.. har en aq151c i den så rödblockare är det ju.

Kan tilllägga att jag hade propelleraxeln bytt på verkstad för 2 år sedan så känns som att där borde det inte läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nidelv18:

Jaha ja så mycket förstod jag.. har en aq151c i den så rödblockare är det ju.

Kan tilllägga att jag hade propelleraxeln bytt på verkstad för 2 år sedan så känns som att där borde det inte läcka.

Ok ja jo men man kan ju få in nåt skit som lindar in sig i axeln och trycker då sönder packboxen. Kolla du oljan är nog inga större fel ska du se bra drev 290 kan säkert vara spill från motorn. Men kolla upp drevet sen kan du ju ta det lugnt om det är ok där. Lycka till ha en trevlig sommar, vi får hoppas på lite torrare och varmare väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha okej. Ja förgasaren är ju faktiskt inte helt 100.. har en förmåga att vilja dra upp tomgången ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...